اگر بخواهیم کلمه اینفوگرافیک را به صورت لغوی مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که این کلمه ترکیبی از مخفف دو کلمه اطلاعات (Information) و گرافیک (Graphic) است. هدف از اینفوگرافیک نمایش تصوری ساده ، واضح و قابل هضم اطلاعاتی میباشد که ممکن است غیر قابل فهم و یا دارای حجم زیاد باشند. اینفوگراف ها می توانند شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن باشند که در زمینه های مختلف ازجمله فرهنگ سازی، ترویج علوم، تبلیغات، ارائه سمینار، روزنامه نگاری، گزارش نویسی فنی یا سازمانی، رزومه نویسی، آموزش و... قابل استفاده هستند. در این مقاله قصد داریم تا اینفوگرافیک را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.
نقش رنگ ها در اینفوگرافیک
طراحان از رنگ های مختلف برای اهداف مختلف استفاده می کنند و با استفاده از روانشناسی رنگ مخاطبانشان را تحت تاثیر قرار می دهند. در این اینفوگرافیک پیام رنگ های مختلف به صورت مختصر بیان شده است و می توان از آن به عنوان راهنمای به کار بردن رنگ ها در طراحی استفاده کرد. هر رنگ واکنش احساسی خاصی را در افراد ایجاد می کند. رنگ مهم ترین بخش در طراحی اینفوگرافیک و یا طراحی سایت است . قبل از هر طراحی باید طیف رنگی مورد نظر انتخاب شود. نباید بدون فکر کردن به طیف رنگی شروع به کار کرد چرا که یکی ار نکات حائز اهمیت محسوب میشود. رنگ پس زمینه باید حتما در نظر گرفته شود تا هم با رنگ اینفوگرافیک یکی نباشد و هم از نظر تم رنگی همخوانی داشته باشد.
انواع اینفو گرافیک
ایستا: در این نوع از اینفوگرافیک کلیه اطلاعات در یک نگاه به صورت یک تصویر واحد نمایش داده می شوند. در بین انواع اینفوگرافیک میتوان گفت که ساده ترین نوع میباشد.
پویا: در اینفوگرافیک پویا اطلاعات در یک توالی خطی به صورت متحرک و انیمیشن ارائه می شوند. گرافیک در این نوع از اینفوگرافیک نقش بسیار زیادی را ایفا میکند.
تعاملی: در اینفوگرافیک تعاملی اطلاعات در یک توالی خطی به صورت متحرک و انیمیشن ارائه می شوند.
فیزیکی: در اینفوگرافیک فیزیکی اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه بعدی نشان داده می شود.
تقسیم بندی موضوعی اینفوگرافیک ها
اینفوگرافیک های علت و معلول
در این نوع کار گرافیکی توضیح روابط عِلی بین مراحل مختلف فیزیکی یا مفهومی متن در جریان است. به عنوان مثال برای بررسی رکود اقتصادی در کشور و یا تناسب بین صادرات و واردات می توان از این اینفوگرافیک استفاده کرد.
اینفوگرافیک های زمانی
اینفوگرافیک زمانی که یک رویداد یا فرآیند در یک زمان خاص اتفاق افتاده باشد را توضیح می دهد.معمولاً این اینفوگرافیک ها با نمودارها نشان داده می شوند، رشد فروش خودرو در بازه ی زمانی ده ساله می تواند نمونه ای از این طراحیباشد.
اینفوگرافیک کمی
اینفوگرافیک کمی مجموعه تصاویری است که در آن داده های آماری با سرعت و وضوح به خوانندگان را انتقال پیدا می کند. در این روش از نمودارها، نقشه ها، لیست ها و.. استفاده می شود و سعی می شود در این نوع از اینفوگرافی داده ها به خوبی دسته بندی و طبقه بندی شوند تا مخاطب از حجم اطلاعات گیج نشود.
اینفوگرافیک جهت
علامت های راهنمایی و رانندگی جزو این نوع اینفوگرافی قرار می گیرند، در این نوع از اینفوگرافیک از حرکت، اعداد، نمادها، آیکون ها، نمودارها، جداول، نمودارها، فلش و ... برای برقراری ارتباط میان داده ها استفاده می شود. وجود علامت های از پیش تعریف شده و آشنا با ذهن مخاطب جزو ملزومات این نوع اینفوگرافیک ها است. مانند مقیاس های موجود در نقشه ها، علامت های راهنمایی و رانندگی در خیابان ها و...
اصول ساخت اینفوگرافیک
- نمایش درست روابط علت و معلولی در اینفوگرافیک
- نمایش تضاد عناصر مورد استفاده و مقایسه با یکدیگر
- غالب بودن اینفوگرافیک بر متون و رنگ ها با استفاده از ساده سازی
- سازمان دهی مسائل مورد تاکید
- یکپارچگی و انسجام در اینفوگرافیک
- چند وجهی بودن هدف
در ادامه باید گفت که سایت هایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنند . اینفوگرافیک در این سایت ها به صورت کاملا حرفه ای و با رعایت تمامی اصول تولید میشود . Daily Infographic ، Infographic world ، Nerd Graph از جمله سایت های معروفی هستند که در این زمینه فعالیت میکنند.
- نویسنده: مژگان حیدری
- تاریخ: 1397/05/29
- زمان: 12:42
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب