اگر شما یه توسعه دهنده اپلیکیشن های موبایل باشید احتمالا با چالش افزایش بازدید و یا دانلود اپلیکیشنی که ساخته اید مواجه شده اید . یعنی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده موفق برنامه های موبایل صرفا داشتن ایده ، دانش کد نویسی و گذراندن زمان زیاد برای توسعه برنامه کافی نیست و تازه باید به دنبال روشهای افزایش بازدید و دانلود برنامه در مارکت پلیس های مربوطه باشید. کاربران اپلیکیشن موبایل از طرق مختلفی با برنامه ها آشنا میشوند : شنیدن از دوست و آشنا ، دیدن برنامه در دسته بندی های برتر و ... اما بیش از 50 درصد از کاربران از طریق جست و جو در داخل مارکت، برنامه مورد نظرشان را پیدا میکنند.
گرچه این مقاله بیشتر در مورد مارکت های خارجی است ولی حدس میزنیم که در مورد مارکت های ایرانی نیز مانند کافه بازار ، سیب اپ و ... صدق کند .چون به تنهایی فقط 162 هزار برنامه موبایل در کافه بازار وجود دارد که شما باید با آنها رقابت کنید . و از زمانی که کافه بازار دیگر برنامه های جدید را در صفحه اول نمایش نمیدهد برنامه سازان را با چالش "دیده نشدن" مواجه کرده است . شما اگر طراح اپلیکیشن هستید ، بهتر است سعی کنید که در هر مارکتی بهترین نتیجه را بگیرید.
وجود چنین چالشی ، مبحث تازه ای در دنیای اینترنت و کامپیوتر بوجود آورده است :ASO
بهینه سازی اپ استور یا App Store Optimization
ASO لزوما منحصر به اپ استور اپلیکیشن آی او اس نیست و استور اشاره به هر مدل مارکتی برای اپلیکیشن های موبایل دارد و منظور از اسو ، پروسه بهبود بخشی دیده شدن یک برنامه در یک استور به خصوص است . علاوه بر ظاهر شدن برنامه در رتبه بندی های بهتر ، این مبحث بر روی نرخ کلیک "CTR" نیز تاکید زیادی دارد و این به این معناست که باید کاربران را به دانلود کردن برنامه متقاعد کنید . که در ادامه مقاله روش های موثر را معرفی میکنیم .
با خبره شدن در این مفهوم دیگر احتیاج به پرداختهای گزاف برای تبلیغات در وبسایت ها و یا تبلیغات در جست و جو ندارید.
فرق بین SEO و ASO
بعضی از افراد زمانی که چشمشان به کلمه بهینه سازی در مفهوم ASO میخورد آن را با مبحث سئو یکی میکنند در صورتی که این دو مبحث فرق های زیادی دارند . برای شروع باید گفت که موتور جست و جوی گوگل بیش از 200 فاکتور مهم را هنگام رتبه بندی در نظر میگیرد که در اسو این عدد کوچکتری است . در اسو مفاهیم On-Page و Off-Page نیز وجود دارد ولی با این تفاوت که مفهوم On-Page شامل نام برنامه ، توضیحات برنامه ، کلمات کلیدی و تعداد دفعات حذف نصب میشود و مفهوم Off-Page شامل نظرات و امتیازاتی میشود که از کاربران دریافت میکند .
اصول اولیه بهینه سازی اَپ استور
قبل از نام بردن این موارد لازم است به این نکته اشاره کنیم که هر مارکتی ممکن است معیار های خاص خودش را در امتیاز دادن به اپلیکیشن ها داشته باشد ولی اکثرا در این اصول مشترک هستند . از آنجایی که بیش از 70 درصد از دستگاه های تلفن های هوشمند دنیا از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند ، ترجیح دادیم اصولی معرفی کنیم که در Google Play Store ، که بیش از 3.6 میلیون اپلیکیشن اندروید دارد ، صادق باشند .
اسم مناسبی انتخاب کنید
نام محصول شما اولین چیزی است که کاربر میبیند . به همین خاطر انتخاب اسم باید هوشمندانه باشد . بهتر است که نام انتخابی شما به برنامه شما و کاری که انجام میدهد ، ارتباط داشته باشد و منحصر به فرد باشد . اگر نام برنامه به اندازه کافی گیرا باشد شانس زیادی در شناساندن برنامه به بقیه کاربران دارید. همچنین باید به طول اسمی که انتخاب میکنید نیز توجه کنید . در گوگل پلی استور ، طول نام انتخابی میتواند 50 کاراکتر باشد. در اپ استور گوشی های آیفون این عدد 30 است .
کلمات کلیدی فراموش نشود
هدف این است که کلمه ای انتخاب کنید که میخواهید با جست و جوی آن ، برنامه شما در نتایج ظاهر شود . زمانی که به دنبال کلمه کلیدی میگردید ، بهتر است پاسخی برای سوالهای زیر پیدا کنید .
• ویژگی های اصلی برنامه شما چیست ؟
• کلمات مترادف ویژگی مورد نظر کدام است ؟
• اپلیکیشن های مشابه برنامه شما چه نامی دارند ؟
• برنامه شما در کدام دسته بندی قرار میگیرد ؟
• کاربران اغلب چه کلمات و اصطلاحاتی در این دسته استفاده میکنند ؟
توضیحات برنامه را بنویسید
چه در مارکت های ایرانی و چه در گوگل پلی استور بخش توضیحات برنامه بسیار مهم است . زیرا در چند جمله باید بتوانید برنامه را به مخاطب توضیح دهید و گوگل از این بخش برای پیدا کردن کلمات کلیدی برنامه شما استفاده میکند . نباید کلمات کلیدی را پشت هم بنویسید بلکه باید کاملا طبیعی سعی کنید برنامه را با کمک این کلمات و مترادف هایش توضیح دهید .
جلوه های ظاهری اهمیت بسیاری دارند
آیکون برنامه شما ممکن است یکی از دلایلی باشد که کاربر بر روی برنامه شما کلیک کند و حتی آن را دانلود کند . هنگام طراحی آیکون به کاربرد برنامه و اینکه چطور میتوانید این کاربری را تبدیل به تصویر کنید ، باید دقت کنید . جلو های ظاهری برنامه در جذب مخاطب بسیار مهم است پس بهتر است که کار طراحی را به یک متخصص این کار بسپارید.
در مارکت های بزرگتر مانند گوگل پلی امکان بار گذاری ویدئو برای معرفی محصول وجود دارد . که مخصوصا کاربرانی که زمان و حوصله خواندن تمامی توضیحات را ندارند ، به سراغ دیدن ویدئو میروند . پس اگر قصد شما رقابت در چنین مارکتی است ، زمان گذاشتن و هزینه کردن برای ساخت ویدئو قطعا سود زیادی برای شما در پی خواهد داشت .
همیشه حق با کاربران است
یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در این پروسه ، امتیازات و نظراتی است که از طرف کاربران دریافت میکنید. خیلی از کاربران قبل از دانلود هر برنامه ای به سراغ نظرات میروند تا از تجربیات دیگران در مورد این برنامه مطلع شوند . پس بهتر است از کاربران بخواهید نظرات صادقانه ای در مورد شما بنویسند و حتی در ازای نظراتشان برای آنها امتیازات ویژه ای در داخل برنامه قائل شوید تا کاربر تشویق به این کار شود .
برنامه را بروزرسانی کنید
علاوه بر اینکه پلی استور و اپ استور آی او اس امتیاز ویژه ای برای برنامه هایی که مرتب بروز رسانی میشوند قائل هستند ، این کار باعث میشود که بتوانید برنامه را با نیاز کاربران سازگار تر کنید و بتوانید مخاطبین تازه ای از جمعیت زیادی که روزانه به مارکت ها مراجعه میکنند ، پیدا کنید . پس هرچقدر درصدد افزایش خدمات و بهبود برنامه باشید ، همانقدر رتبه خوبی در مارکت بدست می آورید.
برای برنامه وبسایت طراحی کنید
حدودا 20 درصد از کاربران ، از طریق موتور های جست و جو برنامه را پیدا و دانلود میکنند . پس حتما وبسایتی برای برنامه طراحی کنید . وب سایت شما باید تمامی اطلاعات مورد نیاز کاربر ، ظاهری زیبا و لینک های لازم برای اتصال به مارکت را داشته باشد تا آنها را به دانلود برنامه تشویق کند. علاوه بر موارد گفته شده ، وبسایت قابلیت این را دارد که مکررا به آن محتوایی درباره برنامه اضافه کنید تا کاربر را با بروزرسانی ها و ویژگی های جدید آشنا کنید و سئو ی سایت را بهبود ببخشید.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1397/07/21
- زمان: 16:33
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب