در اینجا صحبت از بازاریابی اینترنتی است.وقتی ما از بازاریابی اینترنتی حرف میزنیم یعنی این که شما برای کسب درآمد از طریق وب سایت دو راه پیش روی خود دارید.اولین راه این است که شما ترافیک سایت خود را بالا ببرید اما خوب زمانی که شما تلاش بسیار زیادی میکنید تا ترافیک سایت خودتان را افزایش دهید ولی این ترافیک در سایت تبدیل به خریدار و کاربر واقعی نمیشود حالا شما چه حسی پیدا میکنید؟ درسته تا زمانی که نرخ تبدیل شما در سایت پایین باشد حتی بالاترین میزان ورودی هم برای شما سودی ندارد دقیقا عین این است که شما یک صفحه خالی ایجاد کنید و تبلیغات خود را به آن صفحه لینک کنید .و حالا راه دوم این است که شما باید کارایی و عملکرد سایت خودتان را در اولویت قرار دهید تا از هر میزان ترافیک در سایت درآمد به دست آورید. بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate Optimization که در این سری مقالات قصد معرفیاش را داریم، دقیقاً بر راه دوم تمرکز دارد.
در بهینه سازی نرخ تبدیل و یا CRO شما ظرفیت فروش وب سایت خودتان را ارزیابی میکنید تا بتوانید ایراد ها و اشتباهات سایت را متوجه شوید وآنها راه بهبود ببخشید تا یک سایت با عملکرد درست داشته باشید تنها در این صورت است که بازدیدکنندگان سایت شما تبدیل به خریدار میشوند .
اگر کسب و کار و محصولات شما به گونه ای است که وابسته به فروش و بازاریابی اینترنتی است حتما بارها از متخصصین سئو و طراحان سایت کلمه نرخ تبدیل را شنیدید و به شما گفته اند برای افزایش فروش از طریق سایت باید نرخ تبدیل خود را بالا ببرید در ادامه با ما همراه باشید تا بهتر با این مسئله آشنا شوید.
تا زمانی که شما از نرخ تبدیل سایت خود بی خبر باشید و ندانید چقدر از ترافیک وارد شده به صفحه مورد نظر از سایتتان پیشنهاد شما را قبول کرده اند هیچ وقت قادر نخواهید بود بهره وری سایت خود را بالا ببرید.
نرخ تبدیل و یا Conversion Rate Optimization
منظور ما از نرخ تبدیل در سایت این است که کاربر بعد از ورود به سایت دقیقا کاری که ما میخواهیم را انجام دهد و یا به زبان ساده تر اینکه هر بازدید کننده ای به درخواست ما پاسخ مثبت دهد.حالا این هدف در هر سایتی بنا به موضوع و کسب کار خود متفاوت است در یک سایتی شما از کاربر میخواهید اکانتی ایجاد کند ولی در یک سایت دیگر از کاربر میخواهید فایلی را که درج کردید دانلود کند ولی مهم این است که برای هر صفحه از سایت خود، هدفی را تعیین کنید و از کاربران بخواهید بسته به آن هدف، کار خاصی را انجام دهند.
عملکردی که شما از کاربران میخواهید دقیقا همان معیاری است که در ابتدای مقاله گفتیم باید تحلیل و ارزیابی کنید تا کارایی سایت خود را بهبود ببخشید.در واقع شما با تحلیل رفتار بازدیدکنندگان نرخ تبدیل سایت خود را متوجه میشوید. بهینهسازی نرخ تبدیل یعنی فهمیدن جواب این سوال که چرا بازدیدکنندگان ما اقدام مطلوب ما را انجام نمیدهند؟
نرخ تبدیل را جدی بگیرید!
خوب تا اینجا کاملا متوجه شدید که نرخ تبدیل یعنی پاسخ مثبت کاربران به درخواست و عملکردی که شما از آنها میخواهید حالا این درخواست میتواند در راستای فروش محصولات شما باشد .تبدیل یک بازدیدکننده به مشتری آنهم مشتری دائمی یکی از مهم ترین هدف های هر کسب و کاری است شما باید در همان ابتدای کار رفتار کاربران و بازدیدکنندگان خود را بشناسید و روز به روز کار خود را بهتر کنید اگر در غیر این صورت باشد شما همان مشتریان احتمالی خود را هم از دست میدهید.
همیشه پیشرفت خواهید کرد
در ابتدای کار اصلا اهمیتی نداد که وب سایتتان را چقدر خوب و زیبا طراحی کردید یا اینکه چند درصد از ورودی سایت شما به مشتری تبدیل میشود باید یادتان باشد که همیشه راهی برای پیشرفت وجود دارد پس از همین حالا بر روی سایتتان شروع به کار کنید.
جذب مشتری مناسب
قرار نیست همه بازدیدکنندگان سایت مشتری شما باشند .شما باید به دنبال افرادی باشید که نیازمند محصولات شما هستند و انها کار شما را در دنیای واقعی تبلیغ کنند.
نرخ تبدیل ارزان ترین راه برای تبلیغ
شما نیازی به تبلیغات پولی ندارید.بهینه سازی نرخ تبدیل این امکان را به شما میدهد تا مشکلات سایت خود را شناخته و آنها را رفع کنید.نرخ تبدیل برروی ترافیک فعلی سایت تمرکز میکند و قرار نیست شما پولی بابت جذب ورودی و ترافیک بیشتر سایت بپردازید.شما با بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت خود از پرداخت هزینه های بالا برای جذب بازدیدکننده معاف میشوید. در واقع دو برابر شدن نرخ تبدیل به معنی نصف شدن هزینههای جذب مشتری است چرا که شما به دنبال مشتری جدید نخواهید بود..
تنها در اینصورت است که شما هزینه اضافی برای نرخ تبدیل نمیکنید پس سود حاصلی که از سایت به دست میاورید سود خالص شما خواهد بود و سرمایه شما به دست شما برمیگردد.
عوامل موثر در نرخ تبدیل یا Conversion Rate
مخاطبین خودتان را بشناسید وقتی وارد سایت شما شدند به صفحه مربوط هدایتشان کنید. این از اصلی ترین مواردی است که شما را در افزایش نرخ تبدیل در سایتتان کمک می کند.
Call To Action
فراخوان عمل و یا Call To Action همان دکمه ای است که در تمام تبلیغات و صفحات اینترنتی میبینید .دکمه ای که در آنها عبارتی نوشته شده و شما را ترغیب به کلیک کردن میکند مثل "همین حالا کلیک کنید"، "همین حالا بخرید"و.... آیا این دکمه و یا فراخوان عمل در وب سایت شما واضح و قابل رویت است؟شما باید این دکمه ها در جایی از وب سایت و با عبارت خاصی قرار دهید تا کاربر به محض ورود در سایت آنها را ببیند و مشتاق به کلیک بر روی این تبلیغات باشد .
گرافیک وب سایت
نباید بیش از حد از محتوای بصری و تصاویر در سایت استفاده کنید تا باعث کلافه شدن و مزاحم کاربر شود.گرافیک وب سایت شما باید منحصر به فرد بوده و هر عنصر آن در جای درستی قرار بگیرد و در نگاه اول جذب کننده باشد.
تجربه کاربری وب سایت
تجربه کاربری وبسایتتان را در نظر بگیرید. آیا بازدیدکنندگان به راحتی میتوانند در وبسایت شما به دنبال چیزی که میخواهند بگردند؟اگر هدف سایت شما فروش اینترنتی است باید کاری کنید تا کاربر در بهترین و آسان ترین راه خرید خود را انجام دهد. وبسایتتان را طوری طراحی کنید که حرکت، جستجو، ثبت نام، اطلاعات تماس و پرداخت به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار بگیرد.
افزایش نرخ تبدیل در سایت
- سرعت سایت خود را بالا ببرید تا در کمترین زمان کاربر سایت شما را باز کرده و مشاهده کند. سرعت بارگذاری صفحات سایت شما در افزایش نرخ تبدیل در سایت بسیار مهم است. اینترنت است و کاربران بی حوصله اش! سعی کنید پیشنهاد خود را هرچه سریع تر به کاربران خود بدهید.
-
یکی از عوامل تاثیر گذار در نرخ تبدیل محتوای ارزشمند است سعی کنید محتوایی تولید کنید که کاربر نیاز دارد. اگر کاربر احساس کند محتوای ارائه شده توسط شما همان چیزی است که همین الان دنبالش است سریعا برای بدست آوردن آن اقدام می کند.
-
حتما در سایت خود صفحه درباره ما و تماس با ما را ایجاد کنید.درباره خودتان به کاربران توضیح دهید.وقتی کاربران درباره شما بیشتر بدانند در نتیجه به شما اعتماد میکنند مخصوصا اگر در کار خود تخصص دارید و حرفه ای هستید حتما اول از معرفی خودتان شروع کنید.
-
اگر از کاربران و مشتریان اطلاعاتی میگیرید حتما به آنها اطمینان دهید که این اطلاعات نزد شما محفوظ میماند به آن ها بگویید که مزاحمشان نمی شوید مشتریان از کسانی که زیاد زنگ بزنند و پیام دهند اصلا خوششان نمی آید پس کار آزاردهنده انجام ندهید و فقط پیشنهاد های خوب در آینده به آن ها ارائه کنید.
برای اینکه نرخ فروش سایت خود را افزایش دهید بهتر است رفتار کاربرانتان را زیر نظر داشته باشید. ابزارهای آنلاینی مثل گوگل آنالیتکس و Hotjar هستند که می توانید از آن ها بهرمند شوید.
کلام آخر:
ما در این مقاله سعی کردیم مطالبی را عنوان کنیم که بتوانید نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید اما باید بدانید که این مقاله تنها قسمت کوچکی از راه های بهینه سازی نرخ تبدیل سایت است.اما اگر این نکات کلیدی را رعایت کنید مطمئن هستم در اهدافی که در سایت خود ایجاد کرده اید به نتیجه دلخواه خود برسید. هر چند ممکن است هدف شما فقط فروش باشد. امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1398/02/11
- زمان: 12:48
- نظرات: 1
1 نظر در مورد این مطلب
سلام ادمین محترم سایت وقت شما بخیر ممنون از سایت خوبتون لطفا در در حوزه تولید سایت در زمینه فولاد و آهن الات هم مطالبی منتشر کنید.