هر اقدامی که برای وب سایت در راستای بالا آمدن نتیجه موتورهای جستجو صورت بگیرد را میتوان زیر مجموعه سئو در نظر گرفت.ریدایرکت نیز فرایندی است که در راستای بهتر شده نتیجه در موتورهای جستجو صورت میگیرد. ریدایرکت یا تغییر مسیر به آدرس جدید، روشی برای انتقال کاربران و موتورهای جستجو به آدرس URLی جدید و غیر از آدرس صفحهی قدیمی است. به بیان سادهتر:
ریدایرکت روشی است که به کمک آن، کاربران و موتورهای جستجو به صورت خودکار به آدرس جدید صفحه یا وبسایت شما منتقل میشوند.
در این مقاله قصد داریم ریدایرکت و تاثیرات آن را مورد بررسی قرار دهیم.
انواع ریدایرکت
ریدایرکت 301
ریدایرکت 301، ریدایرکت دائمی است که از یک URL به یک URL دیگر صورت میگیرد. در واقع، ریدایرکت 301 بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را برای همیشه به آدرسی غیر از آنچه کاربر در مرورگر خود تایپ کرده (یا بر روی لینک آن در نتایج جستجو کلیک کرده) است، منتقل میکند.
ریدایرکت302
ریدایرکت 302 و یا موقت معمولا در مواقعی مورد استفاده قرار میگیرد که ناچارید یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری انتقال دهید. در چنین مواردی، میتوانید با استفاده از ریدایرکت 302 صفحه مورد نظر خود را به آدرس جدید منتقل کنید. با استفاده از این روش، نه تنها از به وجود آمدن ارور 404 جلوگیری میکنید، بلکه به موتورهای جستجو میفهمانید که این صفحه به طور موقت منتقل شده است و ممکن است دوباره به حال عادی بازگردد یا به طور دائم به آدرسی دیگر منتقل شود. به این ترتیب، ارزش و ورودیهای صفحه همچنان در جای خود باقی خواهند ماند و آدرس موقت در موتورهای جستجو ایندکس نمیشود.
دلایل استفاده از ریدایرکت 302
ادغام کردن و کنترل کنوانسیونهای وب (مانند http://، www و ...) تحت یک URL جهت بالا بردن اعتبار دامنه
جهت ریبرندینگ یا تغییر نام تجاری و URL وبسایت
برای هدایت ترافیک از یک صفحه از سایت به صفحهای دیگر
کاربرد های ریدایرکت
1.وقتی که آدرس همه صفحات تغییر میکند نظیر زمانی که سایت به دامنه جدیدی منتقل شده یا ساختار پیوند یکتای تمام لینک های سایت را تغییر داده ایم در این حالت با استفاده از یک دستور کلی، تمام صفحات سایت را به آدرس های جدید منتقل می کنیم یا بعضی از صفحات وب سایت تغییر کند که در این حالت باید برای هر آدرس، یک دستور ریدایرکت مجزا تعریف شود.
2.وقتی که برای یک محتوای تکراری ۲ یا چندین آدرس url در سایت وجود دارد و به دلیل مشکل محتوای چندگانه یا Duplicate Content در سئو ، مجبوریم آدرس های اضافی را بر روی آدرس اصلی ریدایرکت کنیم.
دلایل استفاده از ریدایرکت
- به علت تغییر نام و یا برند سایت
- بالابردن اعتبار دامنه با ادغام http://، www و غیره.
- ترافیک بالای یک صفحه و هدایت کاربران به صفحه ی دیگر
- کوتاه کردن و تمیز کردن آدرس های سایت
- جلوگیری از محتوای کپی و پایین بودن و تکراری بودن محتوای یک صفحه
- خرید دامنه های مشابه به دامنه ی اصلی و یا فعالیت یکسان جهت افزایش ترافیک سایت
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1397/10/03
- زمان: 11:39
- نظرات: 6
6 نظر در مورد این مطلب
سلام از توضیح خوبتون درمورد ریدایرک ممنونم ، ازاین ویژگی برای کنترل ترافیک صفحات خیلی خوب میشه استفاده کرد.
شاید به نظر بعضی ها این مسائل بی اهمیت باشه اما من خودم تاثیر استفاده از ریدایرکت رو دیدم، تو سایت خودم استفاده کردم واقعا تاثیرش بی نظیر بود.
با توجه به نکاتی که تو مقالتون عنوان کردین ریدایرکت تاثیر ویژه ای روی کیفیت سایت جدید داره.من به شخصه اهمیت زیادی برای این فاکتور قائل نبودم اما با خوندن این مقاله ترغیب شدم که جدی تر به این مبحث بپردازم.
سلام و وقت بخیر، اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنید، میتونید با استفاده از htaccess. اقدام به ریدایرکت صفحات به دامنه جدید بکنید. یه راه دیگه هم دارید اینه که میتونید از آدرسهای کل سایت یک خروجی تهیه کنید و بعد با استفاده از برنامه اکسل آدرسها را با دامنه جدید هم وارد کنید و در نهایت با افزونه ریدایرکت 301 در وردپرس فایل شامل آدرسها رو درون ریزی بکنید تا به دامنه جدید و دقیقا همون صفحه هدایت شوند.
ریدایرکت در راستای بهتر شدن نتیجه در موتورهای جستجو صورت میگیرد. هنگام تغییر نام و یا برند سایت کاربرد دارد .
سلام و خسته نباشید همیشه سر این موضوع با دوستم بحث داریم که آیا ریدایرکت کردن می تونه مشکل تغییر دامنه و آدرس های مارو برای حفظ موقعیتمون تو گوگل حل کنه یا نه. ما می خوایم دامنه وب سایت رو از ir. به com. تغییر بدیم که دوست بنده با اینکار مخالف هست و میگه ارزشش رو نداره که بخاطر عوض کردن دامنه سئو افت کنه. می خواستم ازتون بپرسم آیا افت سئو به قدری هست که واقعا ارزشش رو نداشته باشه یا میشه با این ریدایرکت کردن مشکل رو تا حد زیادی حل کرد.