در سال 2015 گوگل اعلام کرد که از هوش مصنوعی Rank Brain برای امتیازدهی به وب سایت ها، جهت نمایش آنها در نتایج جست و جو ، استفاده میکند . در واقع "رنک برین" یک الگوریتم یادگیری ماشین است که گوگل برای مرتب سازی نتایج از آن استفاده میکند .تا قبل از این الگوریتم ، تمامی الگوریتم های گوگل را مهندسین خبره اش خط به خط کد نویسی میکردند و برای اینکه از نحوه عملکردش و میزان صحتش اطمینان حاصل کنند ، مدتی الگوریتم را در اختیار گروهی قرار میدادند تا تست شود و اگر نتایج به دست آمده مطلوب بود ، الگوریتم را به صورت دائم بر روی نتایج جست و جو اعمال میکردند . اما این الگوریتم با بررسی میزان رضایت کاربران تغییری را روی الگوریتم جست و جو پیاده سازی میکند.
در واقع با توجه به کلمه کلیدی جست و جو شده ، این الگوریتم با زیاد کردن و کم کردن اهمیت بک لینک ها ، به روز بودن و طول محتوا و غیره نتایج جست و جو را تغییر میدهد و اگر کاربر راضی بود و مدت زمان زیادی بر روی وب سایت های ظاهر شده گذراند ، الگوریتم موفق بوده در غیر این صورت رنک برین الگوریتم را به حالت سابق بر میگرداند .
کاربرد های Rank Brain
Rank Brain چطور مفهوم کلمات کلیدی را متوجه میشود ؟
تا چندین سال پیش بیش از 15 درصد از عبارات برای بار اول در گوگل تایپ میشدند و برای گوگل جدید بودند . با توجه به اینکه روزانه بیش از 2 میلیارد جست و جو در گوگل اتفاق میفتد ، 15 درصد عدد بزرگی خواهد شد .تا قبل از این فناوری ، گوگل تمامی صفحات را اسکن میکرد تا صفحاتی را پیدا کند که در آنها دقیقا همان عبارات وجود داشته باشد . اما بعضی از عبارات برای گوگل آشنا نبودند و باید حدس میزد .
برای مثال اگر شما عبارات "طراحی وبسایت در کرج" را جست و جو میکردید ، گوگل صفحاتی را به شما نشان میداد که شامل کلمات "طراحی"،"وبسایت"و"کرج" (بدون هیچ ترتیبی) باشد ولی در حال حاضر اگر چنین عبارتی را جست و جو کنید گوگل مفهوم مورد را شما متوجه میشود و نتایج 100 درصد صحیحی به شما نشان میدهد . در واقع این الگوریتم به جای پیدا کردن کلمات مشابه ، سعی در متوجه شدن عبارت تایپ شده را دارد .
رنک برین با استفاده از پایگاه داده های فراوانی که توسط انسان ها ایجاد شده و شامل لیستی از کلمات ، مترادف ها و ارتباط بین پایگاه داده ها است ، میتواند ارتباط بین کلمات تایپ شده را متوجه شود و با بیشتر جست و جو شدن عبارات درک ارتباط آنها برای این الگوریتم یادگیری ماشین راحت تر میشود
منظور از رضایت کاربران چیست ؟
در ابتدای مقاله وقتی داشتیم از نحوه کار الگوریتم رنک برین صحبت میکردیم ، گفتیم که با توجه به میزان رضایت کاربر این هوش مصنوعی ، تغییرات را اعمال میکند . منظور از رضایت کاربر این است که کاربر عبارتی را در گوگل جست و جو میکند ، گوگل مفهوم عبارت را متوجه میشود و با توجه به آن نتایجی ظاهر میکند و اگر کاربر آن چیزی که مدنظرش بود را پیدا کرد ، گوگل امتیازی به آن صفحه وبسایت میدهد و اگر کاربر به سراغ صفحه دیگری رفت ، این نشان میدهد که کاربر رضایت کافی را از نتیجه بدست آمده را نداشته است .
گوگل چطور رضایت و یا عدم رضایت کاربر را اندازه گیری میکند ؟
گوگل توجه زیادی بر روی نحوه تعامل کاربر با نتایج جست و جو میکند و فاکتورهای : نرخ کلیک , مدت زمان حضور کاربر در سایت و نرخ پرش تاثیر زیادی بر تصمیم گیری و امتیازدهی گوگل دارند .
برای مثال شما عبارت "ویژگی طراحی سایت های دو زبانه یا چند زبانه" را در گوگل جست و جو میکنید و گوگل لیستی از صفحات مرتبط با مفهوم مورد نظر را به شما نمایش میدهد . روی سایت اول کلیک میکنید ولی محتوای صفحه کم است و متاسفانه کاربردی نیست ، پس به عقب بر میگردید و صفحه بعدی را کلیک میکنید ولی باز هم از نتیجه ظاهر شده راضی نیستید و به عقب برمیگردید و بر روی نتیجه دیگری کلیک میکنید و اگر مدت محسوسی بر روی نتیجه آخر زمان بگذارید ، گوگل امتیازی به آن سایت میدهد.
جست و جوی کلمات کلیدی در رنک برین
در حال حاضر گوگل توانایی متوجه شدن منظور و مفهوم هر عبارتی را دارد در نتیجه باید بگوییم که استفاده از کلمات کلیدی بلند ، منسوخ شده ! در سالهای قبل گوگل صفحات را بر اساس طول عبارت کلیدی امتیاز بندی میکرد ولی در حال حاضر میتواند متوجه شود که تمامی این کلمات مفهوم یکسانی دارند .
به سراغ عبارت های کوتاه تر بروید
عباراتی که طول آنها متوسط باشد ، شانس زیاد تری در ظاهر شدن در نتایج و دریافت ترافیک دارند تا کلمات کلیدی بلند و رقابت در عبارات متوسط کمتر از عبارات کوتاه تر است . برای مثال اگر به جای استفاده از عبارت "طراحی وب سایت ریسپانسیو در کرج" بر روی عبارت "وب سایت ریسپانسیو " کار کنید ، شانس بیشتری در ظاهر شدن در نتایج دارید .کاربران میتوانند عبارات "سئو وب سایت ریسپانسیو" ، "طراحی وبسایت ریسپانسیو در تهران" و ... جست و جو کنند و در تمام این نتایج شما شانس بیشتری در ظاهر شدن خواهید داشت .گرچه برای ظاهر شدن در تمامی این نتایج لازم است که صفحه شما از محتوای با ارزش و طولانی برخوردار باشد .
نحوه بهینه سازی عنوان برای افزایش نرخ کلیک
همانطور که گفتیم نرخ کلیک تاثیر زیادی بر روی امتیاز دهی هوش مصنوعی رنک برین دارد . از این رو شما باید عنوانی انتخاب کنید که علاوه بر داشتن عبارت کلیدی ، کاربر را به کلیک کردن ترغیب کند . دقت کنید که عنوانی که انتخاب میکنید ، باید تمرکز زیادی بر روی مخاطب و رفع نیازهایش داشته باشد . مطالبی که تمرکز زیادی بر روی مفید بودن و کمک به مخاطب داشته باشند ، در رنکینگ گوگل نیز امتیاز خوبی دارند .
روش های زیادی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد : میتوانید از پرانتز برای نوشتن عنوان و جذاب کردن تیتر استفاده کنید و یا استفاده از اعداد مانند "5 روش برای افزایش بازدید" نیز تاثیر خوبی در افزایش نرخ کلیک دارد . همچنین تاثیر برخی از کلمات را فراموش نکنید کلماتی مانند قوی ، تضمینی ، اثبات شده ... باعث جلب توجه کاربران میشود .به غیر از عنوان ، بخش توضیحات نیز مهم است . کامل و واضح به کاربر توضیح دهید که چرا باید بر روی عنوان شما کلیک کند و بخش توضیحات حتما باید کلمه کلیدی موردنظر شما را داشته باشد .
مدت زمان حضور کاربر در وبسایت اهمیت بسیاری دارد
مدت زمان حضور کاربر که برای الگوریتم رنک برین بسیار اهمیت دارد ، ارتباط نزدیکی با میزان کیفیت محتوای منتشر شده دارد . هرچقدر محتوا کاربردی تر و جذاب تر باشد ، کاربر زمان بیشتری میگذراند و نرخ پرش یا بانس ریت کمتر میشود . گفته شده که امروزه محتوا باید به اندازه کافی طولانی باشد ولی فقط نوشتن یک محتوای طولانی نقشی در کاهش نرخ پرش ندارد .معمولا یک مقاله خوب از 2000 کلمه تشکیل شده ولی خواندن 2000 کلمه برای کاربر خسته کننده است ، پس بهتر است که از تعدادی سرتیتر و تصاویر جذاب استفاده کنید .
کلام آخر:
یادتان باشد که الگوریتم رنک برین در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را برای بررسی کردن رفتار کاربران و نمایش نتایج در موتورهای جستجو بر اساس معیار هایی که در بالا توضیح دادیم مانند: نرخ بازگشت , زمان حضور کاربران در سایت , نرخ کلیک و ... گذاشته است.در هر تخصصی که دارید برای کاربران خود به زبان کاملا ساده و قابل فهم محتوای کارآمد تولید کنید و رفتار کاربران را در موقع ورود و حضور در سایت خود آنالیز کنید .در نظر داشته باشید که الگوریتم رنک برین (Rank brain) باوجود گذشت نزدیک به سه سال از معرفی، هنوز هم در مراحل آزمونوخطا بوده و همچنان در مسیر بهبودِ کارایی گام برمیدارد.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1398/01/29
- زمان: 11:19
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب