شاید شما هم مثل من افرادی را دیده اید که فکر میکنند برای رسیدن به رتبه اول در نتایج جستجو تنها اضافه کردن متاتگ به صفحات وب سایت خود کافی است.خب حالا من بهتون میگم که این طرز فکر از پایه غلط است!متا تگ ها تنها یک قسمتی از کل الگوریتم های رتبه بندی است و گوگل عوامل بسیار زیادی را برای نتایج جستجو در نظر میگیرد.
البته بحث های بسیار زیادی درباره اهمیت متا تگ ها در گوگل و موتورهای جستجو وجود دارد ولی باید بدانید که متا تگ ها برای وب سایت شما هیچ معجزه ای نمیکند و صرفا استفاده از متا تگ رتبه سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل بالا نمیبرد.در هر صورت متا تگ ها به گوگل و همچنین کاربران کمک میکند تا درک کنند که موضوع سایت شما چیست و چه هدفی دارد.اگر شما نتوانید به درستی از این متا تگ ها استفاده کنید در آینده شاهد تاثیرات مخرب آن بر روی نتیجه رتبه سایت خود خواهید شد.
در این مقاله توضیح خواهیم دادکه اصلا متا تگ چیست و کدام یک از متا تگ ها اهمیت بیشتری دارند و چگونه میتوانیم از اشتباهات در به کاربردن متا تگ ها جلوگیری کنیم.
معرفی متا تگ ها
در واقع متا تگ ها اسنیپ های متنی هستند که محتوای صفحات وب سایت را توصیف میکنند .شما متا تگ ها را بر روی ظاهر وب سایت نمیبینید و آنها در کدهای HTML وجود دارند .اگر شما هم با عملکرد برچسب ها برای وبلاگ آشنایی داشته باشید باید بدانید که عملکرد متا تگ ها هم دقیقا به همان شکل است.در واقع متا تگ ها یک توضیح مختصری درباره موضوع محتوای صفحات به موتورهای جستجو میدهند.تفاوتی که بین متا تگ ها و برچسب ها وجود دارد این است که متا تگ ها در کدهای HTML سایت وجود دارند و در قسمت heading قرار میگیرند .این کدها تنها برای موتورهای جستجو قابل نمایش است
کلمه متا (Meta) کوتاه شده عبارت Metadata است یعنی داده هایی که این تگ ها را برای گوگل و موتورهای جستجو فراهم میکند.این داده ها جزیی از داده های صفحات سایت شما میباشند.
تاثیر متا تگ ها در سئو سایت
نباید از تاثیر متا تگ ها در سئو وب سایت غافل شد اما باید بدانید متا تگ ها انواع مختلفی دارند که همه آنها در همه مواقع به سئو کمکی نمیکند.در ادامه با انواع متا تگ ها آشنا میشویم.اگر می خواهید بدانید که متا تگ های فعلی صفحات وب سایت شما چه چیزی است، کافیست در مرورگر خود کلیک راست کنید و گزینه "View Page Source" را انتخاب نمایید.
بعد از انتخاب این گزینه یک صفحه جدید در مرورگر باز میشود .شما میتوانید در قسمت Heading متا تگ های وب سایت خود را مشاهده کنید.
انواع متا تگ ها
در حالت کلی 4 نوع متا تگ اصلی وجود دارد که ما در اینجا به شما معرفی خواهیم کرد.برخی از این متا تگ ها مانند قبل کاربرد ندارند و بعضی دیگر میتوانند با جمع آوری اطلاعاتی برای موتورهای جستجو ترافیک وب سایت شما را افزایش دهند.
متا تگ ها بیشتر از 4 مورد است ولی خوب استفاده از متا تگ های دیگر چندان رایج نیست .
4 متا تگ های مهم به ترتیب زیر هستند:
- کلمات کلیدی متا یا Meta Keywords: کلمات کلیدی میباشند که با موضوعات صفحات وب سایت در ارتباط هستند.
- تگ عنوان یا Title Tag: تگ عنوان، همان نوشته ای است که شما در بالای مرورگر خود میبینید. از نظر گوگل این نوشته عنوان صفحه سایت است.
- توضیحات متا یا Meta Description: توضیح مختصری از موضوع صفحه است.
- متا ربات ها یا Meta Robots: به ربات های موتورهای جستجو اطلاع می دهند که در مواجهه با یک صفحه چه کاری انجام دهند.
کلمات کلیدی متا (Meta Keywords)
این تگ ها از آن دسته متا تگ هایی هستند که دیگر استفاده از آنها مرسوم نیست .در چند سال قبل شاید استفاده از این متا تگ ها برای سئو مفید بود اما در حال حاضر اینچنین نیست.در سال های قبل سئو کارها هر کاری برای افزایش بازدید سایت خود انجام میدادند به همین علت سعی میکردند با اضافه کردن کلمات کلیدی که نامرتبط با وب سایت خود بود بازدید بیشتری برای خود بگیرند به این استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نامرتبط، Keywords Stuffing گفته می شود.
بعد از مدتی که وبمستران از این راه استفاده میکردند مدیران گوگل تصمیم گرفتند که تاثیر کلمات کلیدی متا را به صفر برسانند .که امروز شاهد آن هستیم که گوگل دیگر کلمات کلیدی متا را در نظر نمیگیرد .
تگ عنوان (Title Tag)
تگ عنوان یکی از مهم ترین تگ های موجود است .این تگ ها بر روی رتبه بندی وب سایت ها تاثیر بسیار مستقیمی دارند .تگ عنوان تنها متا تگی است که کاربران نیز میتوانند آنها را مشاهده کنند.استفاده از تگ عنوان بسیار کاربردی است، مخصوصاً در مواقعی که می خواهید عنوان اصلی برای صفحه خود انتخاب نمایید. استفاده از تگ عنوان نه تنها وضعیت سئوی سایت شما را بهبود می بخشد، بلکه به کاربران نیز کمک می کند تا به راحتی وب سایت تان را بین ده ها صفحه موجود در مرورگر خود، شناسایی کنند.
توضیحات متا ( Meta Description)
یکی دیگر از تگ های بسیار مفید تگ توضیحات متا میباشد .این تگ به موتور های جستجو و کاربرانی که میخواهند این سایت شما را مشاهده کنند موضوع سایت شما را توضیح میدهد.البته توضیحات متا همیشه همانطور که شما میخواهید در نتایج جستجو به کاربر نشان داده نمیشود چرا که گوگل بر اساس کلمات کلیدی که کاربر جستجو کرده قسمتی از محتوا را نشان آنها میدهد.
گوگل بارها اعلام کرده که استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا تاثیری بر روی رتبه سایت شما در نتایج جستجو ندارد ولی با این حال شما میتوانید با نوشتن یک متن جذاب با کلمات کلیدی کاربران را برای دیدن سایت خود ترغیب کنید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید.در هر صورت استفاده از توضیحات متا به افزایش نرخ کلیک وب سایت کمک زیادی میکند در صورتی که در قسمت توضیحات متای صفحه خود چیزی ننویسید، گوگل به جای شما این کار را انجام می دهد. بنابراین برای آنکه از بروز هر گونه خطا از سمت گوگل جلوگیری کنید، بهتر است همیشه توضیحات متا را خودتان بنویسید.
ربات های متا (Meta Robots)
با استفاده از این تگ، شما به موتور جستجو توضیح می دهید که با صفحات وب سایت تان چه کاری انجام دهد:
- index/noindex: با استفاده از این کدها در صفحه می توانید به موتور جستجو بفهمانید که آیا باید صفحه را در نتایج جستجو نشان دهد یا خیر.
- follow/nofollow: استفاده از این کدها به موتورهای جستجو می گوید که لینک های موجود در صفحه باید دنبال شوند یا خیر.
کلام آخر:
در این مقاله توضیح دادیم که استفاده از متا تگ ها در کجا و چگونه است پس نتیجه میگیریم که:
- تگ عنوان یا همان Title Tag، به تنهایی می تواند رتبه سایت شما در نتایج جستجو را تغییر دهد.
- نوشتن توضیحات متای جذاب می تواند میتواند نرخ کلیک سایت شما را بالا برده و ترافیک بالایی را برای شما ایجاد کند.
- توضیحات متای جذاب می تواند مانند متن تبلیغ گوگل عمل کند.
استفاده از این متا تگ ها اصلا سخت نیست و تنها نیاز به این دارد که آشنایی کوچکی با زبان HTML داشته باشید.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1398/02/09
- زمان: 11:23
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب