اگر بگوییم این روز ها اپلیکیشن های فروشگاهی بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند، مطلب تازه ای نیست. زیرا که چنین برنامه هایی کار فروشگاه ها و برند ها را راحت تر میکنند و باعث میشوند فروش بیشتری داشته باشند و هر چیزی که درآمد بیشتری در پی داشته باشد، طرفداران زیادی دارد. در ایران نیز از میان کاربران اینترنت میتوان گفت که حداقل 40 درصد از آنها یک بار خرید اینترنتی داشته اند و این آمار هر سال افزایش میابد. خوشبختانه در حال حاضر سهم اپلیکیشن های فروشگاهی در بازار ایران درصد پایینی دارد و به این معناست که اگر شما کالا و یا خدماتی برای فروش دارید و اپلیکیشنی که پیاده سازی کردید، به خوبی کار میکند، احتمال موفقیت شما بسیار زیاد خواهد بود و در آینده به درآمد بسیار بالایی خواهید رسید.
در آمریکا سالانه بیش از 450 میلیارد دلار از چنین برنامه های درآمد کسب میشود
3 ویژگی مهم اپلیکیشن فروشگاهی
برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی نکات زیادی وجود دارد که باید رعایت بشود. ولی 3 نکته وجود دارد که نقش حیاتی در موفقیت اپلیکیشن فروشگاهی دارند. اگر شما طراح اپلیکیشن هستید، بهتر است که به این 3 نکته بسیار دقت کنید.
اعتماد به فروشگاه اینترنتی
باید بدانید که در حال حاضر با وجود اینکه خرید اینترنتی در بین کاربران ایرانی بسیار باب شده، ولی هنوز هم افراد نمیتوانند به راحتی به پرداخت هزینه در این اپلیکیشن ها اعتماد کنند. پس اگر کاربر حس کند که ظاهر اپلیکیشن فروشگاهی قابل اعتماد به نظر نمیرسد و یا اگر در حین خرید تجربه ناموفق داشته باشد، استفاده از برنامه را ادامه نمیدهد و برنامه را پاک میکند.
کاربری آسان اپلیکیشن فروشگاهی
یک اپلیکیشن فروشگاهی باید طوری طراحی و پیاده سازی شود که کاربر در حین کار کردن با برنامه بتواند روند خرید را به راحتی پیدا کند و در میانه کار باقی نماند.
شفافیت فروشگاه اینترنتی
شفافیت که تاثیر زیادی بر اعتماد کاربر به برنامه فروشگاهی دارد، به معنای این است که باید تمامی اطلاعات مورد نیاز کاربر از جمله نحوه ارسال کالا، سیاست های برند، نحوه پس گرفتن کالا، اطلاعات کاربر و غیره به خوبی نشان داده شوند و کاربر مشکلی در پیدا کردن این موارد نداشته باشد. علاوه بر این باید بخش کامنت گذاری باز باشد تا کاربران بتوانند نقد های واقعی کالا را بخوانند و هیچ وقت کامنت هایی که نقد منفی گذاشته اند را پاک نکنید.
اهمیت تجربه کاربری (UX) در اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی
همانطور که در مقاله "تفاوت UI و UX" گفته بودیم، تداوم حضور و فعالیت کاربر در برنامه به تجربه کاربری بستگی دارد. این مبحث مخصوصا در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی بسیار اهمیت پیدا میکند. زیرا که موفقیت یک برنامه موبایل فروشگاهی در گرو تعداد خرید هایی است که به طور کامل صورت میگیرند و نصف و نیمه رها نمیشوند. گرچه داشتن ایده و طراحی زیبا در موفقیت برنامه اثر میکند ولی هدف تعداد خرید های کامل است. برای افزایش حضور کاربر و خرید از برنامه نکاتی وجود دارد که به آنها اشاره میکنیم :
- کاربر باید یک معرفی از برنامه و برند را ببینید.
- کاربر باید بداند که هر لحظه در کدام صفحه و بخش قرار دارد.
- کاربر باید بتواند هر زمان که میخواهد به صفحه اصلی و قبلی باز گردد.
- کاربر باید بتواند منو را به راحتی پیدا کند.
- قابلیت اضافه کردن فیلتر به نتایج جست و جو وجود داشته باشد.
- سرعت بارگذاری صفحات پایین باشد.
- اطلاعات کامل مرتبط با محصولات باید وجود داشته باشد.
- سایز کالا و تعداد موجودی کالا باید وجود داشته باشد.
- سبد خریدی وجود داشته باشد تا کاربر بعدا برای اتمام خرید به برنامه بازگردد.
- نحوه پرداخت و درگاه های بانکی متعددی وجود داشته باشد.
فراخوان عمل یا Call To Action در اپلیکیشن فروشگاهی
یک مبحثی که در موفقیت و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی وجود دارد، فراخوان عمل است. فراخوان عمل (CTA) به معنای دعوت کردن کاربر به انجام یک کار است. در اپلیکیشن فروشگاهی این کار میتواند شامل انتخاب اندازه و رنگ مورد نظر باشد و یا میتواند انتخاب نحوه تکمیل خرید و نحوه پرداخت باشد. باید بدانید که کاربر حوصله و زمان اینکه بخواهد جزییات برنامه فروشگاهی را بخواند و تک تک دکمه ها را امتحان کند را، ندارد. پس بهتر است طراحی برنامه به صورتی باشد که کاربر با کمترین انجام کار به هدف مورد نظرش برسد. فراخوان عمل در برنامه فروشگاهی میتواند دکمه هایی باشند که برای راحتی کاربر طراحی شده و توضیح کوتاهی برای هر دکمه وجود داشته باشد که کاربر روند انتخاب کالا و نحوه تکمیل خرید را به راحتی پیدا کند. تمام این مباحث و نحوه طراحی ظاهر برنامه و قرار گیری دکمه ها زمانی میتواند موفقیت آمیز باشد که شما پیش از طراحی درک درستی از کاربران هدف داشته باشید و تحقیقاتی در این زمینه انجام داده باشید.
اپلیکیشن فروشگاهی باید ریسپانسیو باشد
همانطور که در مقاله "نکات مهم در طراحی اپلیکیشن حرفه ای" گفته بودیم، ریسپانسیو بودن اپلیکیشن به این معنا است که برنامه باید در هر صفحه نمایشی با هر سایزی به خوبی نمایش داده شود. چون کاربر ممکن است در هر زمانی از روز با دستگاه های متفاوتی از برنامه استفاده و اقدام به خرید کند. منو ها، توضیحات و آیکون ها باید مطابق با هر صفحه نمایشی، به خوبی اجرا شوند.
استفاده از تصاویر و ویدئو های با کیفیت در اپلیکیشن
استفاده از تعداد زیاد تصاویر با کیفیت برای هر محصول از جمله عواملی است که در افزایش تعداد خرید ها از برنامه تاثیر گذار است. کاربر میخواهد کالایی که میخرد را با دقت ببیند تا در هزینه و وقتش صرفه جویی شود.و مجبور به پس فرستادن و پیگیری سفارش دوباره نشود. این عکس ها باید بزرگ باشند و قابلیت زوم کردن داشته باشند.
پیشنهاد کالای مرتبط
در یک برنامه فروشگاهی باید کالا ها به هم لینک شوند و مرتبط باشند. برای مثال اگر کاربر در حال خرید کالایی مانند تلفن همراه باشد، بهتر است که در پایین صفحه شارژر، پاور بانک، قاب موبایل و غیره نیز به کاربر پیشنهاد داده شود. تا اگر زمانی قصد خرید لوازم جانبی داشت، به راحتی به آنها دسترسی پیدا کند.
الزامی به ساخت حساب کاربری نباشد
خیلی از فروشگاه ها در ابتدای کار از کاربر میخواهند که در فروشگاه ثبت نام کند و اطلاعاتی را وارد کند. این یکی از اشتباهاتی است که توسعه دهندگان برنامه های موبایل مرتکب میشوند. کاربر بدون هیچ مانعی باید بتواند به تمام بخش های فروشگاه دسترسی داشته باشد و کالاهای مورد نظرش را در سبد خرید نیز قرار بدهد. فقط در مرحله آخر و هنگام تکمیل خرید نیاز به ثبت نام داشته باشد.
- نویسنده: ندا مراقبتی
- تاریخ: 1397/09/03
- زمان: 15:13
- نظرات: 2
2 نظر در مورد این مطلب
ممنون، مطلب خوبی بود. فقط کاش همه اپلیکیشن های ایرانی این مسائل رو رعایت میکردن.
ممنونم سپیده ، ما هم با نظر شما موافقیم