سیستم مدیریت محتوا یا همان Content management system یک پلتفرم انتشار وبسایت است که به کاربرانی که دانش فنی لازم برای طراحی وبسایت را ندارند ، به راحتی این امکان را میدهد تا محتوای متنی و یا تصویری را در اینترنت بارگذاری کنند .در واقع شما از طریق یک مرورگر وب رایانه و یا تلفن هوشمند میتوانید محتوا را اضافه ، ویرایش و یا حتی پاک کنید .معمولا نرم افزار CMS با یک زبان اسکریپتی نوشته میشود و اسکریپتهای آن بر روی رایانه ای که پایگاه داده و یک وب سرور نصب شده ، اجرا میشود .به زبان ساده تر ، بدون نوشتن حتی یک خط کد ، میتوانید یک وبسایت ایجاد کنید و با قالب ها و افزونه های موجود ، آن را شخصی سازی کنید.
چرا به یک cms احتیاج داریم ؟
داشتن یک cms مهم است زیرا بدون آن نمیتوانید وبسایتی داشته باشید و باید هزینه مالی و زمانی زیادی صرف کنید تا خودتان طراحی سایت را بیاموزید و اگر شما صاحب کسب و کار هستید زمان اضافه برای یادگیری زبان برنامه نویسی و طراحی وبسایت ندارید.همچنین دنیای اینترنت بسیار گسترده است و کاربران زیادی دارد و بخشی از این کاربران میتوانند تبدیل به مشتری های شما شوند . پس شما به سیستم مدیریت محتوا برای معرفی کسب و کارتان ، خدمات و محصولاتتان نیاز دارید.سیستم مدیریت محتوا نه فقط برای نوشتن محتوا ، بلکه کانالی برای فروش ، بازاریابی و برقراری ارتباط با مشتریان است.یک وبسایت بیزنسی باید پویا ، به روز و حرفه ای باشد و شما تمام این ویژگی ها را در یک cms خوب میتوانید داشته باشید .
مزایای استفاده از CMS
• احتیاجی به دانش کد نویسی ندارید
برای ساخت و طراحی سایت نه تنها باید دانش کلی نسبت به علوم رایانه داشته باشید ، بلکه باید یادگیری زبان هایی مانند اچ تی ام ال ، سی اس اس ، جاوا اسکریپت و پی اچ پی را شروع کنید و یادگیری این زبان ها به تنهایی کافی نیست بلکه باید دانش بیشتری در مورد طراحی کردن نمای کلی و کار با نرم افزار های گرافیکی داشته باشید و در نهایت به سراغ یادگیری سئو بروید.
• متکی به خودتان هستید
با داشتن اینچنین سیستمی نیاز به هزینه اضافی برای استخدام تیم فنی برای رسیدگی به وبسایت و قرار دادن محتوا ندارید و فقط با یک دوره آموزش بسیار کوتاه ، شما و کارمندانتان به راحتی میتوانید کنترل سایت را در دست بگیرید و محتوای مورد نظرتان را منتشر کنید .
• یوزر فرندلی است
کاربر پسند بودن و راحتی کار با وبسایت از جمله نکاتی است که باید به آن دقت شود . سیستم های مدیریت محتوا کار ارسال محتوا و ویرایش آن را برای کاربر بسیار راحت و سریع کرده اند و تقریبا محیط آنها مشابه محیط ویرایشگر های متنی است . همچنین این سیستم ها این قابلیت را دارند که چندین نفر از هرجای دنیا با هر دستگاهی بتوانند به این سیستم متصل شوند و محتوای مورد نظرشان را بارگذاری کنند و شما به راحتی میتوانید تمام کاربران و بخش های مختلف سایت را کنترل و میزان دسترسی هر کاربری را به بخش های سایت را مشخص کنید .
• ایجاد تغییر آسان است
بدون cms اگر زمانی احتیاج به تغییر در وبسایت داشته باشید باید زمان و انرژی زیادی صرف کنید و کد ها و صفحات متعددی را ویرایش کنید اما در این سیستمها تغییراتی از نظیر تغییر نمای کلی سایت ، رنگ ها ، لوگو و حتی محتوای منتشر شده بدون اینکه آسیبی به ساختار کل وبسایت وارد کند ، امکان پذیر و بسیار آسان است .
سیستم های مدیریت محتوا معروف
در کل میتوان سیستمهای مدیریت محتوا را به دو بخش تقسیم کرد : سیستمهای اوپن سوروس و اختصاصی .سیستمهای اوپن سورس که از نمونه های معروف سیستم های مدیریت محتوا اوپن سورس میتوان به وردپرس ، جوملا و دروپال اشاره کرد ، به صورت عمومی در اینترنت وجود دارند و با یک جست و جوی ساده میتوانید به کد های آنها دسترسی پیدا کنید .
وردپرس (wordpress)
یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا وردپرس است که بر پایه زبان پی اچ پی است و تقریبا 28 درصد از کل وبسایت های دنیا بر پایه وردپرس هستند و با قالب ها و افزونه های متفاوتی که دارد ، ساخت سایت را برای کاربران بسیار آسان میکند .
جوملا (Joomla)
این سیستم نیز بر پایه پی اچ پی است و موسساتی مانند دانشگاه هاروارد برای توسعه وبسایت به سراغ این سیستم آمده اند .گرچه نسبت به وردپرس پیچیدگی بیشتری دارد و کاربر پسند نیست .
دروپال (Drupal)
دروپال هم با استفاده از زبان پی اچ پی نوشته شده و نام های بزرگ دنیا مانند سونی و دانشگاه ام آی تی از این سیستم استفاده میکنند . گرچه این سیستم پیچیدگی های بیشتری نسبت به دو مورد قبلی دارد و دامنه قالب هایش آنچنان گسترده نیست .
گرچه این سیستم های اوپن سورس معایبی هم دارند : چون به صورت کد باز هستند امکان هک وجود دارد در نتیجه امنیت پایینی دارند . از آنجایی که کاربران این سیستم ها دانش کافی برای ساخت وبسایت را ندارند نمیتوانند تغییرات اساسی را در این سیستم ها پیاده سازی کنند . این سیستم ها در ابتدای کار مجانی هستند ولی اضافه کردن امکانات جدید و ویژه هزینه زیادی در پی خواهد داشت . به همین دلیل استفاده از پنل های اختصاصی به خیلی از کسب و کار ها پیشنهاد میشود .
کلام آخر:
وجود متنوعی از این سیستم ها گاهی کار انتخاب را برای کاربر دشوار میکنند اما نکاتی وجود دارد که دانستن آنها شما را در مسیر تصمیم گیری کمک میکند .اول از همه باید سیستمی انتخاب کنید که کار کردن با آن آسان باشد ، زمان زیادی برای نصب و راه اندازی احتیاج نداشته باشد و تمام ابزار های مورد نیاز شما برای وارد کردن محتوا و ویرایش تصاویر را داشته باشد. همچنین سیستم انتخابی شما باید قابلیت این را داشته باشد که بتوانید امکانات جدید را با توجه به نیاز کسب و کارتان به آن اضافه کنید .وجود امنیت بالا هم یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن دقت شود مخصوصا اگر وبسایت شما با داده های کاربران و خرید و فروش مستقیم از وبسایت سر و کار دارد .
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1398/02/07
- زمان: 12:06
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب