از سال 2000 تا کنون تغییرات بسیار زیادی بر روی الگوریتم های گوگل اعمال شده و البته طبق توییت یکی از مهندسین گوگل ، روزانه 3 بروز رسانی بر روی این الگوریتم ها صورت میگیرد. گوگل گرچه همه این بروزرسانی ها را اعلام نمیکند ولی تقریبا هر ماه لیستی از تغییرات را برای عموم منتشر میکند . وبسایت MOZ لیست کاملی از این بروز رسانی ها برای علاقه مندان و البته بازاریابان جست و جو منتشر کرده است .
توجه داشته باشید که گوگل شاخص های اصلی اش را هیچوقت منتشر نمیکند ولی دانستن نکات زیر میتواند سئو کاران و صاحبین وب سایت را در جهت بهبودی رتبه وبسایتشان کمک کند.
اولویت با تلفن های همراه است
اکنون که 60 % جست و جو ها و وب گردی ها از طریق تلفن های همراه صورت میگیرد ، گوگل نیز اهمیت زیادی برای نحوه سازگاری وب با موبایل قائل شده است. به طوری که در معیار های گوگل ، شاخص موبایل فرنلدی بودن به " اول از همه موبایل" (Mobile-First) تغییر پیدا کرده است .
گوگل که در سال 2016 پیش بینی میکرد که به زودی اولویت از روی دسکتاپ برداشته میشود ، اعلام کرده بود که در آینده الگوریتم های گوگل به سراغ ورژن موبایل محتوای سایت میروند تا آن را از نظر ساختار و غیره بررسی و رتبه بندی آن را در نتایج جست و جو مشخص کنند .
اکنون که در سال 2018 هستیم ، این گفته تحقق پیدا کرده است .
• گوگل اعلام کرده است که چه جست و جو از طریق موبایل صورت بگیرد و چه از طریق دیسکتاپ ، اسنیپتی که نمایش داده میشود ، از ورژن موبایل وب سایت است .
• گوگل اعلام کرده بود که سرعت بالای بارگذاری وب سایت تاثیر خوبی در رتبه بندی دارد ولی در شاخص "اول از همه موبایل" بروزرسانی های سرعت سایت تاثیری ندارد.البته این به این معنی نیست که نباید اهمیتی به سرعت بارگذاری وب سایت بدهید .
• در بخش یوزر اینترفیس هم گوگل گفته که از نظر این شاخص استفاده کردن سایتها از منو های همبرگری و آکاردئونی در ورژن موبایل مشکلی ندارد .
• گوگل گفته که سایت هایی که ورژن موبایل ندارند و یا موبایل فرندلی نیستند هم با این شاخص بررسی میشوند ولی بهتر است که سایت ها رو به موبایل فرندلی شدن بیاورند .
برای اینکه از نحوه عملکرد وبسایتتان در تلفن های همراه مطمئن شوید میتوانید از سرویسی که خود گوگل ایجاد کرده استفاده کنید . کافی است عبارت " Google Mobile Friendly Test" را در گوگل جست و جو کنید و بر روی اولین نتیجه ظاهر شده کلیک کنید .
تمرکز بیشتری بر روی اسنیپت های ویژه بگذارید
حتما دیده اید که زمانی که سوالی را در گوگل جست و جو میکنید ، چکیده ای از یک وبسایت را بالاتر از هر نتیجه دیگری را به شما نشان میدهد .پاسخ ویژه یا "Featured Snippet" که به آنها نتایج جایگاه صفر نیز گفته میشود.
یکی از بهترین وموثر ترین روش های دریافت ترافیک و بازدید از سمت کاربران است . این چکیده لزوما نوشته نیست بلکه میتواند گاهی به شکل تصویر و یا ویدئویی نیز باشد .
گرچه این پاسخ ویژه لزوما بهترین جواب نیست و حتی ممکن است مربوط به سایتی باشد که در رتبه ششم قرار گرفته باشد ولی گوگل با بررسی معیار های خاصی ، مانند امتیاز کاربران ، چکیده را از آن سایت انتخاب میکند . گوگل با توجه به داده ساختارهایی که با چند خط کد اچ تی ام ال ایجاد میشوند ، میتواند این پاسخ ها را شناسایی کند.
اما برای اینکه بتوانیم چنین پاسخ های ویژه ای را در کد اچ تی ام ال قرار بدهیم باید چیکار کنیم ؟
• شخصی سازی کد اسنیپت.
• تگ Google Tag Manager را ایجاد کنید.
• کد را در جعبه متنی "Custom HTML" قرار بدهید و ذخیره کنید.
• یک ایونت ایجاد کنید.
• به " Schema Markup" بروید و "Page View" را به عنوان ایونت اضاف کنید.
• منتشر کنید.
• با سرویس " Structured Data Testing Tool" سایت را تست کنید.
جست و جوی صوتی را فراموش نکنید
در حال حاضر پیشرفته ترین بخش جست و جوی گوگل در سال های اخیر ، جست و جوی صوتی بوده است و همه پیشرفت ها را مدیون سرویس هایی مانند Google Asistant ، Cortana و َAlexa بوده ایم.طبق آمار منتشر شده ، بیش از 40درصد از افراد ، روزانه حداقل یکبار به سراغ جست و جوی صوتی میروند .
انتظار برای پیشرفت این دسته از جست و جو ها ، تمرکز و اهمیت زیادی بر روی بهینه سازی موبایل قرار میدهد .البته قطعا جست و جو های صوتی تغییراتی را بر روی ساختار جست و جو ها ایجاد خواهند کرد و عبارات و جملات جست و جو شده خیلی عامیانه خواهد بود.
جست و جوی صوتی ارتباط نزدیکی با پاسخ های ویژه دارد زیرا سرویس های ذکر شده ، مثل Google Asistant، همان پاسخ ها را برای کاربر میخوانند. در این مدل جست و جو ها ، کلمات کلیدی بلند بسیار اهمیت دارند زیرا کاربران در جست و جو صوتی جملات دقیق تر با جزییات بیشتری میگویند . اگرچه کلمات کلیدی بلند ، کمتر جست و جو میشوند ، ولی رقابت کمتری دارند در نتیجه شانس شما برای دیده شدن بیشتر میشود .
منشن های بدون لینک نیز قبول است
گوگل اعلام کرده که میتواند منشن هایی که حتی لینک ندارند را شناسایی کند . ممکن است از کسب و کار شما در یک وبسایتی نام برده شود ، گوگل توانایی شناسایی آن و ربط آن به وبسایت شما را دارد بدون اینکه حتی لینکی به وب سایت شما داده شود .
البته همچنان لینک های فیزیکی نقش بسیار مهمی دارند و نباید از آن غافل شوید ولی تا حد امکان سعی داشته باشید که برند و یا محصولتان را به کاربران معرفی کنید و به دنبال دریافت فیدبک از سمت آنها باشید .
امنیت سایت مهم است
گوگل اعلام کرده است که سایتهای HTTPS در رتبه بندی گوگل بسیار مهم هستند و سایت هایی که SSL را ندارند از طرف این سرویس مجازات میشوند .
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1397/07/28
- زمان: 11:58
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب