سئو کارها و کارشناسان این زمینه در کار خود از ابزارهای فراوانی استفاده میکنند البته این ابزارها را خودشان نساخته اند بلکه توسط خود موتورهای جستجو عرضه شده است.حتما این نکته را میدانید که موتورهای جستجو دوست دارند کارهایی که شما برروی سایت انجام میدهید هم برای کاربر جذاب باشد و هم خزنده های گوگل آنهارا بفهمد و اصطلاحا از کار شما سردرآورد.در این مطلب تلاش میکنیم به بررسی ابزارها و خدماتی که مورد استفاده موتورهای جستجو هستند، بپردازیم.کافی است نهایتا 10 دقیقه وقت خود را صرف خواندن این مطلب کنید تا بتوانید با تمامی ابزارهای گوگل آشنا شوید.
پروتکل های گوگل و موتورهای جستجو
-
فایل robot.txt
یک فایل متنی که فرمت آن txt است و وبمسترها با استفاده از آن میتوانند چگونگی ایندکس شدن و ثبت شدن وب سایت خود را توسط ربات ها و کرال های موتورهای جستجو تعیین کنند.
در اصل وبمسترها با استفاده از این فایل میتوانند به گوگل بفهمانند که ربات های خزنده مجاز هستند در کدام قسمت هایی از سایت وارد شوند و کجاها مجاز به ورود نیستند.
البته باید بدانید که تمامی این ربات ها از این فایل پیروی نمیکنند.مخصوصا ربات هایی که از سوی هکرها ساخته شده و به سوی وب سایت شما می آید که این پروتکل را نمیشناسد.به همین دلیل پیشنهاد میشود که بخش های مدیریتی و بخش هایی که عموما در حال نمایش هستند در فایل robot.txt نوشته نشود.
-
نقشه سایت
حتما شما هم نام سایت مپ و یا نقشه سایت به گوشتان خورده.سایت مپ فایلی است که مهم ترین محتواهایی که در سایت شما وجود دارد به صورت یک لیست در آن قرار دارد تا ربات های خزنده گوگل بتوانند به راحتی محتوای شما را ایندکس کنند یا به زبان راحت تر یک فایل آدرسی برای آنها است تا به سایت شما برسند.خوب حتما متوجه مهم بودن این فایل شده اید که اگر نباشد موتورهای جستجو اصلا محتوای سایت شما را پیدا نکرده و ثبت نمیکنند.نقشه های سایت نوع های مختلفی دارد و میتواند تمامی شکل های محتوا را به ربات های گوگل نشان دهد.
برای اطلاعات دقیق تر درباره سایت مپ پیشنهاد میکنیم حتما مقاله سایت مپ در سئو سایت را مطالعه نمایید.
نقشه XML
یکی از انواع نقشه ها نقشه سایت با پسوند xml برای راهنمایی گوگل و موتورهای جستجو میباشد.با این فایل شما میتوانید موتورهای جستجو را از آخرین تغییراتی که در سایت دادید مطلع کنید.
یکی از خوبی های استفاده از این فایل این است که این نقشه از شناخته شده ترین نقشه های سایت میباشد.فرمت این فایل به راحتی برای موتورهای جستجو قابل تشخیص است.اما خوب این فایل حجم بسیار بالایی دارد و اندازه فایل بسیار بالا است.
نقشه RSS
آر اس اس یک نقشه سایت است که برای خواندن اطلاعات یک صفحه وب سایت بدون عکس و یا بدون دیزاین است .وظیفه این فایل خواندن اطلاعات و محتویات صفحات وب میباشد.
وبمستران و برنامه نویسان سایت بر این نظرند که نگهداری از این فایل بسیار راحت است. چرا که در زمان اضافه شدن محتوای جدید کدنویسی این نقشه بسیار آسان است اما مدیریت آن در مقایسه با دیگر نقشه های سایت دشوارتر میباشد.
نقشه TXT
جالب است بدانید که نقشه سایت txt برای سایتهایی که آدرس صفحاتشان تغییری نمیکند مناسب است چرا که ساخت این فایل بسیار آسان است . نقشه سایت از نوع Txt از یک URL در هر خط تشکیل شده و ظرفیت 50000 خط مختلف را دارد اما باید توجه داشت که این فایل نقشه امکان اضافه کردن meta data به صفحات را ندارد.
-
تگ Rel=Nofollow
زمانی که شما در وب سایت از تگ نوفالو استفاده میکنید درواقع به ربات های موتور جستجو میفهمانید که این لینک نباید در رتبه صفحه مورد استفاده قرار بگیرد و در نظر گرفته شود.
برای اینکه با کارایی این تگ در وب سایت آشنا شوید میتوانید مقاله لینک nofollow و تاثیر آن در سئو وب سایت را مطالعه کنید.
-
تگ Rel=canonical
کارایی این تگ کمی متفاوت تر از تگ هایی است که شما در سایت استفاده میکنید .تگ کانونیکال به گوگل کمک میکند تا مطلب بهتر را از بین مطالب مشابه انتخاب کند.زمانی که شما در یک صفحه از وب سایت خود این تگ را قرار میدهید موتورهای جستجو به آن صفحه اهمیت بیشتری نسبت به صفحات دیگر میدهند ومسلماً آن صفحه را در نتایج جستجو ایندکس میکند.
تگ Canonical باید در قسمت Head صفحه قرار بگیرد و گوگل به تگهایی که در بدنه کدها وجود دارند، توجه نمیکند. این موضوع کمی نیز به مسائل امنیتی مربوط است زیرا برخی وبسایتها، امکان ویرایش کد در بدنه سایت را برای کاربران فراهم کردهاند.
ابزار های گوگل و موتورهای جستجو
-
کنسول جستجوی گوگل
خوب حتما میدانید که کنسول جستجوی گوگل یک منبع بسیار خوب و ارزشمند برای سئو کارها و وبمستران است در گوگل وبمستر شما امکانات بسیار فراوانی دارید خصوصا در نسخه جدید وبمستر شما به راحتی میتوانید سایت خود را تحلیل و بررسی کنید.اگر شما هم علاقه مند به مطالب ما باشید حتما مقاله استفاده از نسخه جدید وبمستر تولز مطالعه کردید.
ما در اینجا چند مورد از امکانات این کنسول را بیان میکنیم:
دامین مورد علاقه شما
در صورتی که چندین دامنه متفاوت و اسم های مشابه به سایت شما هدایت میشود، شما میتوانید تعیین کنید که گوگل مستقیما کدامیک را به عنوان دامنه اصلی در نظر بگیرد. برای مثال اگر دامنه اصلی شما http://www.parsisa.com باشد و گوگل لینکی به شکل http://parsisa.com پیدا کند، با آن درست مثل http://www.parsisa.com رفتار خواهد کرد.
Crawl Rate و یا نرخ خزنده گوگل
این نرخ روی سرعت درخواستهای رباتهای گوگل در فرآیند "خزیدن" تاثیر میگذارد.
مکان جغرافیایی
اگر سایت شما به دنبال مخاطبانی در یک موقعیت یا کشور خاص است، برای شما این امکان وجود دارد که با توجه به اطلاعاتی که در اختیار گوگل میگذارید، تعیین کنید سایت شما در هر کشور چگونه نمایش داده شده و کاربران در مناطق مختلف در هنگام جستجو به چه چیزهایی دسترسی داشته باشند.
-
ابزار GTmetrix
این ابزار برای بررسی جامع بهینه بودن سایت و کدهای آن میباشد و شما میتوانید گزارشی در مورد عملکرد سایت را مشاهده کنید که شامل موارد بسیاری از بهینه بودن کدها، میزان فشرده سازی و دیگر پارامترها می شود. از جمله مزیت های این ابزار، ارائه راه حل برای حل مشکلات سایت و همچنین نسخه بهینه شده عکس ها، کد های سی اس اس و فایل های جاوا اسکریپت می شود. همچنین در همه پارامترها امتیازی به سایت داده شده و بر اساس میانگین همه امتیازات نیز نمره A تا F به آن داده می شود.
-
ابزار Pingdom
این ابزار جهت بررسی سرعت بارگزاری سایت از نقاط مختلف دنیا طراحی شده است.شما میتوانید با این ابزار سرعت سایت خود را از نقاط دیگر جهان تست کرده و مقایسه کنید .در این سایت میانگین سرعت سایت شما با دیگر سایت های جهان مقایسه میشود.گزارش تست های این ابزار شامل فاکتورهای بهینه سازی سایت نیز می گردد و در هر بخش به سایت نمره ای از 1 تا 100 داده می شود. همچنین ترتیب بارگزاری درخواست های سایت را را نیز می توانید به صورت نموداری مشاهده کنید.
-
ابزار Keywordstools.lo
در این ابزار شما میتوانید 700 کلمه کلیدی طبق کلمه کلیدی پیشنهادی خودتان دریافت کنید این ابزار بعد از وارد کردن یک کلمه کلیدی و انتخاب زبان مورد نظرتان کلمات کلیدی بسیاری را بر اساس کلمه موردنظر به شما پیشنهاد می دهد تا از آنها نیز بتوانید در سایت خود جهت سئو بهتر و همچنین جذب کاربران بیشتر استفاده کنید.
-
ابزار Google Keyword Planner
این ابزار یکی از ابزار های بسیار مورد علاقه سئو کاران است که آماری دقیق از تعداد جستجوی کلمات کلیدی موردنظر به صورت روزانه و ماهانه و هفتگی به شما میدهد .و کلمات کلیدی مرتبط را هم معرفی میکند.
-
ابزار Google Analytics
این ابزار تمام ترافیک وارد شده به سایت را آنالیز کرده و به وسیله ابزارک های متنوعی که دارد این ترافیک را در شکل های مختلفی تحلیل میکند. از جمله این تحلیل ها، تحلیل ریفرال های سایت، مقدار بانس ریت، نسبت کاربران جدید به کل کاربران و غیره را می توان اشاره کرد. پیشنهاد میکنیم حتما مقاله استفاده از گوگل آنالیتیکس را مطالعه نمایید تا به راحتی بتوانید با این ابزار کار کنید.
-
ابزار Builtwith
این ابزار جهت نمایش تکنولوژی های به کار رفته در سایت طراحی شده است .این سایت قابلیتیست که تکنولوژی های استفاده شده در یک وبسایت را نمایش می دهد. از جمله این تکنولوژی ها می توان به نمایش وب سرور، مدیریت محتوا، اطلاعات مربوط به هاست، سرویس ایمیل، گواهینامه امنیتی و آمار گیر و کتابخانه های جاوا اسکریپت استفاده شده در سایت اشاره کرد.
-
ابزار Moz Toolbar
تولبار moz اطلاعات ارزش دامنه و ارزش صفحات وب سایت را نشان میدهد که این خودش باعث میشود یکی از بهترین ابزارهای سئو شناخته شود. همچنین این ابزار تعداد بک لینک های هر صفحه را نیز در همان صفحه نمایش داده و در هنگام جستجو نیز اطلاعات هر صفحه را نمایش می دهد.
-
ابزار SEO Site Checkup
این ابزار سئو با بررسی سریع وب سایت ، گزارشی از موارد مهم سئو داخلی را به شما ارائه داده و براساس آن امتیازی از 1 تا 100 به سایت می دهد. همچنین خطاهایی که احیانا سایت شما با آن روبروست را به شما یاداوری می کند.
-
ابزار گوگل Trends
گوگل Trends محبوب ترین موضوعات را در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از این ابزار می توانید بررسی کنید که کدام کلمات کلیدی بیشترین بازدید را درگوگل در یک بازۀ زمانی یا در یک کشور یا شهر خاص داشته اند . به خاطر آورید که هنگامی که کلمه "e-mail" به "email" تبدیل شد: در مثال زیر، گوگل فروپاشی "e-mail" در طول یک سال را نشان می دهد.
-
ابزار seoreviewtools.com
در این ابزار در قسمت رایگان شما میتوانید تعداد بک لینک های سایت و لینک های شکسته را پیدا کنید.با این ابزار میتوانید سایت خود را تحلیل کرده و اشتباهات طراحی و سئو خود را پیدا کنید.تنها با وارد کردن دامین خود در این سایت شما میتوانید جز به جز سایت خود را مورد بررسی قرار دهید.
کلام آخر:
موتورهای جستجو مدتی است که شروع به ارائه ابزارهایی برای بهبود نتایج جستجو کردهاند. این خود گامی بزرگ در سئو و بهبود روابط بین وبمسترها و موتورهای جستجو محسوب میشود. درست است که موتورهای جستجو نقشی مهم در کمک به کارشناسان سئو در بهبود جستجو دارند، اما در نهایت مسئولیت اصلی انجام صحیح سئو بر دوش بازاریابها و وبمسترها است. به همین علت است که یادگیری صحیح سئو از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ادامه، به بحث درباره باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو و رفع بعضی ابهامات خواهیم پرداخت. جمع آوری لیستی کامل از ابزارهای سئو کار دشواری است چرا که تعداد بیشماری ابزار در دنیای وب وجود دارد . اما ما سعی کردیم لیستی از به کارآمدترین ابزارها را در اختیار شما قرار دهیم که تمام نیاز های شما را بر طرف می کنند.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1398/01/07
- زمان: 13:18
- نظرات: 5
5 نظر در مورد این مطلب
با سلام و ممنون از مطالب خوبتون مقالات سایتتون رو چک میکردم راجع به مطالب به روز طراحی سایت و عناوین تخصصی دیگه به درستی اشاره شده و میتونه کاربر رو جذب کنه سپاس
از مطلب خوب شما سپاسگزارم . به شخصه بسیار از gtmetrix استفاده میکننم و تاثییرات رو در کار خودم دیدم .
خیلی مطلب خوب و مفیدی بود
واقعا مطالبتون عالی و به روز هست، همیشه از مطالبتون استفاده میکنم. من همه ی این مواردی که گفتین رو تو آموزش های سئو مربوط به گوگل دیدم، البته تخصصی ترش رو...
چقد ابزار برای شناسوندن وب سایت به موتورهای جستجو وجود داره. خیلی مطلب خوب و مفیدی برای شخص من بود ممنون. فقط یه سوال. این ابزارها فقط به درد معرفی وب سایت و خدمات به گوگل می خوره یا با انجام دادن این کارها میشه روی بقیه موتورهای جستجو مثل بینگ هم حساب کرد؟