HEO یا Human Seo Optimization مفهومی است که باعث شده سئوکاران و محتوا نویسان به این فکر کنند که آیا متنی که مینویسند باید برای موتور های جست و جو بهینه شود و یا برای کاربران اینترنت ؟ این روز ها متخصصین سئو حرفه ای به دنبال روش هایی هستند که بتوانند نه تنها نظر موتورهای جست و جو، بلکه نظر مخاطبین را نیز به وب سایت و مطالبش جذب کنند. به این صورت میتوانند برای کمپانیهای بزرگ مشتریان بالقوه و وفادار پیدا کنند. HEO عبارت جدیدی است که امروزه بخش جدا ناپذیری از سئو وبسایت شده است.
و اما باید بدانید که:
دانستن این نکته برای افرادی که میخواهند نرخ مکالمه (CRO یا Conversation Rate Optimization) برای مطالب وب سایتشان بالا برود اهمیت دارد. زیرا که شما ممکن است متنی بنویسید که از نظر موتور های جست و جو سئو شده باشد و سایت ترافیک خوبی از این طریق دریافت کند ولی تعداد کاربرانی که نسبت به آن واکنش میدهند، کمتر باشد. به همین خاطر خیلی از سئوکاران ترجیح داده اند که بیشتر بر بخشی تاکید کنند که نظر کاربر را به خودش جلب کند و از نظر چشم بیننده بهینه سازی شده باشد. با انجام این کار ممکن است نرخ ترافیک دریافتی از نتایج جست و جو پایین بیاید ولی در عوض بازخوردی که از کاربر انتظار داشتید را میتوانید دریافت کنید.
نوشتن محتوا همراه با الگوریتم های جست و جو گوگل
متاسفانه یا خوشبختانه هنوز نوشتن محتوا با توجه به معیار های رتبه بندی گوگل الزامی است. چون موتور های جست و جو هنوز به قدری باهوش نیستند که بتوانند مفهوم نهفته پشت هر جمله را بفهمند. در نهایت بتوانند از روی کلمات هم معنی، حدس هایی بزنند و نتایجی نمایش بدهند. حتی در بیشتر مواقع گوگل حروف اضافه را تشخیص نمیدهد و اگر زمانی از چنین حروفی در بین کلمات عبارت کلیدی استفاده کنید، اگر از قبل عبارت کلیدی را بدون حرف اضافه مشخص کرده باشید، گوگل عبارت جدید را جزی از عبارت کلیدی تشخیص نمیدهد. هرچند اگر بخواهیم با توجه به مخاطب متنی را آماده کنیم، قرار دادن کلمات کلیدی گاهی سخت میشود.
برای مثال اگر کلمه کلیدی شما "طراحی سایت در کرج" باشد، باید بدون اینکه کاربر اذیت شود و یا از طرف گوگل اسپم شود، از این کلمه کلیدی استفاده کنید. برای مثال میتوانید به این صورت بنویسید : شرکت های زیادی در زمینه طراحی سایت در کرج فعالیت میکنند. ولی شرکت پارسیسا از معدود شرکت هایی است که از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده میکند.
خیلی از شرکت ها و برند ها زمانی که متوجه می شوند که کلمات کلیدی تنها بخش کوچکی از استراتژی های بهینه سازی وب سایت (SEO) بسیار تعجب میکنند. با توجه به نمودار هایی که توسط وب سایت معتبر MOZ منتشر شده است، نوشتن محتوای با کیفیت به همان اندازه که تکنیک های فنی سئو موثر هستند، تاثیر مثبتی در روند افزایش رتبه وب سایت دارد.
به استراتژی محتوایی نیاز دارید
"استراتژی محتوایی" جز عبارت هایی است که این روز ها زیاد به آن برمیخوریم. و در همه کنفرانس های مرتبط به حوزه سئو، از استراتژی های محتوایی استفاه میکنند. ممکن است شما سایتی داشته باشید که تمامی نکات Off-page و On-page را رعایت کرده باشد. یعنی از تگ های H1 و H2 و title و غیره به درستی استفاده شده باشد. و حتی ترافیک خوبی از نیز از سمت موتور های جست و جو دریافت کند. ولی آن طور که نیاز دارید از سمت کاربران به آنها توجهی نمیشود و هیچ کدام از مطالب شما در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته نمیشود. به همین جهت همان قدر که برای سئو صفحات زمان و هزینه صرف میکنید، باید همان قدر نیز محتوایی تولید کنید که نیاز کاربر را رفع کند و پاسخی برای سوالهای آنها باشد.
HEO اهمیت بیشتری دارد یا SEO ؟
شاید با توجه به صحبت هایی که کرده باشیم، بر سر این دو راهی قرار گرفته باشید که تمرکز بیشتر بر روی کدام مورد قرار بدهید تا وب سایت شما در میان رقیبان بالاتر بماند؟ اگر نگاهی به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بندازید، متوجه میشوید که کاربران علاقه به استفاده از خدمات و یا کالاهایی دارند که در مورد آنها در شبکه های اجتماعی خوانده باشند و محتوای مرتبط به آنها در شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم ها به اشتراک گذاشته شده باشد. پس اگر وبسایت شما خدمات و یا محصولی برای ارائه به کاربران دارد، باید محتوایی تهیه کنید که از رقیبان بسیار بهتر باشد تا بتواند نظر مخاطبین را به خودش جلب کند.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1397/09/11
- زمان: 15:12
- نظرات: 8
8 نظر در مورد این مطلب
معتقدم که بعد از راه اندازی وب سایت سئو مهم ترین اقدام برای ورود اصولی به دنیای وب میباشد.سئو درست و اصولی میتواند تا حد زیادی به دیده شدن هر کسب و کاری کمک کند.
بسیار عالی ممنونم که به این مطلب پرداختین
من چیزی درارتباط با HEO نمیدونستم. مطلبتون خیلی مفید و آموزنده بود.
مطالب بسیار مفید بوده . همیشه کار شما را دنبال میکنم.و از مطالب شما استفاده میکنم . به نکات مثبت و جالب اشاره میکنید .
جالب بود ممنونم از سایت مفیدتون، اولین باریه که در مورد HEO میخونم و برام جالب بود بخاطر تفاوت هایی که SEO و HEO دارن. منتظر مطالب بعدیتون هم هستم...
چقدر این مبحث سئو اصطلاح داره! heo و sem و ... خیلی چیزای دیگه! CRO رو نمیدونستم و تا حالا نشنیده بودم
ممنون از مطالب بروز و مفیدتون
ممنون از مطلب خیلی جالتون من تاحالا هیچ اطلاعتی از HEO نداشتم. همیشه مطالب خوب وب سایت شمارو دنبال می کنم و از اونها در کارام استفاده می کنم.