هر موقع که صحبت از توییتر و پست گذاشن در آن یا به اصطلاح توییت کردن میشود ناخودآگاه به یاد صحبت های جنجالی سیاسی ,رقابت های انتخاباتی و یا خبرهای فوری می افتیم .اما باید بدانید که واقعیت کارایی توییتر فراتر از این بحث هاست.
شبکه اجتماعی بزرگ توییتر با تعداد بیشتر از 340میلیون کاربر فعال در ماه و دارا بودن بیش از 40 زبان مختلف یکی از قدرتمندترین و بزرگترین شبکه های اجتماعی است و یکی از ابزارهای تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.اگر شما هم در این بازار بزرگ دیجیتال سهمی دارید با نوشتن متن های کوتاه و تبلیغاتی خود و استفاده از هشتگ های قدرتی که تمام کاربران در توییت خود از آنها استفاده میکنند میتوانید تعامل خوبی با کاربران دیگر ایجاد کنید و در زمان کم یک کمپین تبلیغاتی برای خود تشکیل دهید و از قابلیت جالب "ریتوئیت" توسط کاربران توییتر نهایت استفاده را ببرید.شما نباید از نقش شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک غافل شوید.
حتی در ایران با وجود فیلتر بودن شبکه اجتماعی توییتر,این شبکه یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی است .تاثیرگذاری این شبکه به قدری زیاد است که روزانه شما میبینید تمامی سلبریتی ها ,سیاست مدارها و انواع صاحبان پست ها و مقام ها از توییتر برای معرفی خود و حتی کمپین های تبلیغاتی خود استفاده میکنند . ما اینروزها زیاد میبینیم که حتی در تلگرام و اینستاگرام از توییت های توییتر استفاده میکنند.
در کل اگر شما هرروز از توییتر و فعالیت در آن برای کسب و کارتان استفاده نمیکنید بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید.بعد از طراحی سایت برای معرفی آن به کاربران و بالا بردن بازدید سایت شما حتما باید در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته ارتقاء مخاطبین وب سایت در شبکه های اجتماعی یکی از لزوم اولیه برای بالا بردن رتبه سایتتان است.
معرفی توییتر به شما
ایده نام گذاری توییتر از واژه Tweet به معنی آواز خواندن پرنده گرفته شده .شاید ایده پرداز این نام در ذهن خود پرنده را برای رساندن جدیدترین خبر ها به گوش مردم دنیا در نظر گرفته و همین باعث شده تا این نام را بر روی این برنامه بگذارد. و حتی در واژه نامه انگلیسی امروزه کلمه توییت به معنای پست کردن اظافه شده است.
توییتر در سال 2006 توسط جک دورسی (Jack Dorsey) که هم اکنون نیز مدیرعامل این شرکت است، راه اندازی شد. اولین توییت هم دقیقا توسط خودِ جک دورسی در تاریخ 22 مارس 2006 زده شد. تعداد کاربران توییتر از همان ابتدا با سرعت فراوانی افزایش پیدا کرد، تا جایی که تعداد کاربرانش ظرف شش سال به بیش از 100 میلیون نفر رسید که جمعا روزانه حدود 340 میلیون بار توییت میکردند.
توییتر در سال 2013 در جمع 10 وبسایت برتر دنیا قرار گرفت و به علت فراوانی توییتها و کاربرد گستردهاش، لقب "اس ام اس اینترنتی" را کسب کرد.
توییتر امروزه به اصلیترین تریبون "شهروند - خبرنگارها" تبدیل شده؛ یعنی افرادی که خبرنگار حرفهای یا شخص معروفی محسوب نشده و فقط به دنبال پلتفرمی آنلاین برای خبررسانی و ارتباط با دنیای بیرون هستند.
اشتراک متن در توییتر
خوب همانطور که گفتیم معنای توییت کردن یعنی نوشتن یک متن و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران شما بعد از نوشتن متن خود و با زدن دکمه توییت متن خود را بین میلیون ها کاربر توییتر به اشتراک میگذارید.در ابتدا کاربران توییتر میتوانستند متنی با حدود 140 کارکتر بنویسند اما در سال 2017 این میزان برای تمامی زبان ها به جز ژاپنی , کره ای و چینی دوبرابر شد .
شما در بعضی توییت ها میبینید که کاربران بعضی کلمات را مخفف و یا به عمد غلط مینویسند و دلیل این کار همین محدودیت کارکتر های محتوای توییتر است شاید ابتدا که وارد توییتر میشوید برایتان عجیب و سخت باشد اما زیاد جدی نگیرید بعد از مدتی شما هم مجبور به این مخفف سازی ها میشوید.
خوب البته شما اگر مایلید که بیشتر از 280 کارکتر متن به اشتراک بگذارید میتوانید اینکار را در چند توییت مجزا انجام دهید و با یک لینک ادامه کار خود را راحت کنید.
لینک ها در متن
اگر شما در سایتتان مطالب جالبی دارید و یا سایت شما یک فروشگاه اینترنتی بزرگ است یا نه اگر شما هم جزو افرادی هستید که خبر های جنجالی را در وب ساییتان به اشتراک میگذارید خوب کاربران توییتر را هم در اینکارخود با قرار دادن لینک صفحه مورد نظر در توییت شریک کنید .لینکها جزو 280 کاراکتر توییتها محسوب نمیشوند و میتوانید به راحتی متن مورد نظرتان را هم کنار لینک مورد نظر قرار دهید.
توییتر دارای یک دامنه اختصاصی است که لینک های شما را کوتاه میکند.
اشتراک ویدئو
شما برای به اشتراک گذاشتن ویدئو در توییتر باید بدانید تنها از طریق آپلود کردن فایل و با دوربین گوشی موبایل امکان پذیر است توییتر حداقل زمان ویدئو را 2 دقیقه 20 ثانیه گذاشته است و اگر بیشتر از این زمان باشد توییتر خودش ویدئو شما را کوتاه میکند. اگر شما نمیخواهید که ویئو شما کوتاه شود باید در شبکه های اجتماعی دیگر مانند اپارات,یوتیوب و... به اشتراک بگذارید و لینک آنرا در توییتر خود قرار دهید.
امکان نطرسنجی در توییتر
یکی از بهترین کاربردهای توییتر امکان نظرسنجی در آن است .شما برای تعامل با دیگر کاربران میتوانید در توییتر نظرسنجی ایجاد کنید شما برای اینکار باید بر روی قسمت نطرسنجی کلیک کرده سوال خود را تایپ و پاسخ هایی که مدنظرتان است را وارد کنیدتا کاربران دیگر بتوانند برای جواب به سوال شما یکی از گذینه های موحجود را انتخاب کنند.
ابزار ها و امکانات توییتر
همانطور که در شبکه های اجتماعی دیگر برای دیدن پست ها نیاز به ثبت نام نیست در توییتر هم همینطور است اما برای توییت گذاشتن و اشتراک گذاری مطلب باید حتما در آن ثبت نام کنید و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید.برای ساخت یک حساب کاربری در توییتر شما به یک ایمیل نیاز دارید.
-
دنبال کردن و دنبال شدن توسط کاربران
در توییتر هم مانند شبکه های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام امکان فالو و دنبال مردن کاربران دیگر وجود دارد . به دلیل نحوه طراحی توییتر اطلاعات در آن قابل دیدن برای همگان وجود دارد و اگر کاربران حالت پروفایل خود را بر روی privet قرار نداده باشند شما به راحتی میتوانید توییت آنهارا مشاهده کنید شما هم میتوانید صفحه خود را شخصی سازی کنید تا کاربران قبل فالو کردن شما اجازه بگیرند ولی اگر شما هم به دنبال تبلیغات برای کسب و کار خود هستید بهتر است اینکار را نکنید و برای شناخته شدن کارتان اجازه مشاهده به همه کاربران بدهید.
-
فیو کردن(Fave)
عبارت Fave در توییتر در واقع کوتاه شده ی همان Favorite است که شما بیشتر آنرا به اسم لایک کردن میشناسید مثل وقتی شما در اینستگرام و یا فیس بوک پستی را لایک میکنید .شما در توییتر وقتی یک پستی را لایک میکنید دنبال کنندگان شما نیز میتوانند آنرا ببینند و این همان زنجیره بزرگ کاربران در توییتر است . پس توجه داشته باشید که اگر دوست ندارید کاربران فعالیت شما را ببینند هر توییتی را لایک نکنید .
-
ریتوییت (Retweet)
عبارت ریتوییت یعنی همان دوباره یک متن توییت شده را به اشتراک گذاشتن.یکی از اصلی ترین روش های به اشتراک گذاری متن های کاربرانی که شما آنهارا دنبال میکنید همین ریتوییت کردن است .شما در زیر هرپست عبارت ریتوییت را میبینید که با کلیک بر روی آن توییت کاربران دیگر را در صفحه خود میتوانید نشر دهید و زیر آن نظر خودتان را هم درج کنید.به این کار به اصطلاح کوت (Quote) هم میگویند.میتوان گفت که بیش از 70% فضای توئیتر حول عمل "ریتوئیت کردن" میچرخد.
-
منشن و ریپلای کردن
شما در دنیای واقعی برای ارتباط با دیگران آنها را به اسم صدا میزنید , در دنیای مجازی اینکار را با منشن انجام میدهند.یکی از راه های ارتباط مستقیم با افراد منشن کردن آنها است که با به کاربردن @ در اول نام کاربری شما آنها را صدا میزنید درست مثل اینستاگرام.
ریپلای کردن (Reply) درست همانند کامنت گذاشتن در شبکههای اجتماعی دیگر است. در صورتی که کسی شما را منشن کرده و موضوعی را مطرح کرده باشد، میتوانید با زدن دکمه ریپلای به آن توییت جواب داده و اگر صاحب کسب و کاری هستید، از توییتر به عنوان تریبونی برای ارائه جوابیههای رسمی استفاده کنید.
-
هشتگ ها در توییتر
در هیچکدام از شبکه های اجتماعی به اندازه توییتر هشتگ ها قوی نیستند به علت باز بودن اطلاعات در توییتر وقتی صفحه شما باز باشد با به کار بردن هشتگ های پربازید میتوانید به راحتی امار بازدید توییت های خود را بالا ببرید.شما میتوانید از هشتگ ها برای راه اندازی کمپین های انتخاباتی و فروش محصولات و یا تبلیغات استفاده کنید .اینروزها ما شاهد بسیاری از کمپین های سیاسی و انتخاباتی در توییتر هستیم.
-
پروموت کردن توییت ها
درست همانند اینستاگرام یا فیسبوک، در اینجا هم میتوان توییتها یا خودِ حساب کاربری را با پرداخت مبلغی به افراد بیشتری نمایش داد یا به اصطلاح پروموت کرد. در حال حاضر، توییتر خدمات پروموشن را به کشور ما ارائه نمیدهد.
پیشنهاد ما :تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت
استفاده از Twitter Analytics برای بازاریابی دیجیتال
توییت کردن بدون هدف برای کسانی که به دنبال سرگرمی روزانه هستند و هیچ برنامه ای جز خواندن توییت ها و سرگرمی نداردند خوب است اما برای شمایی که به دنبال پیشرفت و تبلیغ کارتان هستید هیچ فایده ای ندارد .در ایننجا برای شروع یک کمپین تبلیغاتی ابزار Twitter Analytics میتواند بسیار عالی به شما کمک کند تا رویاهایتان را عملی کنید.
ورود به پنل Twitter Analytics بسیار آسان است. کافی است روی تصویر پروفایل خود کلیک کرده و گزینه Analytics را انتخاب کنید.
امکانات توییتر آنالیتیکس (Twitter Analytics)
در داخل پنل توییتر شما میتوانید گزارش های زیادی را دریافت کنید در اینجا به تعدادی از آنها که بیشترین تاثیر را در بازاریابی دیجیتال دارند را معرفی میکنیم:
-
Top Tweet
Top tweet به این معنی است که کدام توییت شما بیشترین مقدار بازدید را در طی یک ماه داشته است.توییتی که بیشترین بازدید را داشته باشد در رسیدن به هدف شما را کمک میکند.
-
Top Followers
قسمت top followers مخصوص کاربرانی است که از بقیه فالوورهای شما دنبال کننده بیشتری دارد .از انجا که هر لایک کردن و ریپلای کردن را تمامی کاربران توییتر میبینند باعث میشود صفحه شما بازدید کننده بیشتری داشته باشد.
-
Twitter Reach Percentage
این معیار نشان میدهد که چه تعدادی از دنبالکنندگان شما توییتی را دیدهاند. اهمیت این عدد در آن است که شما میتوانید متوجه شوید که در زمان مناسب توییتهای خود را منتشر میکنید یا خیر.
-
Engagement Rate
معیار Engagement Rate یا نرخ مشارکت در توییتر عبارت است از تعداد کلیکها تقسیم بر تعداد دیده شدنهای توییت های شما . در هنگام مقایسه وضعیت دو یا چند توییت، تنها شمردن تعداد کلیکها ممکن است گمراه کننده باشد چون تعداد دفعاتی که آن توییت دیده شده را در نظر نگرفتهایم.
دلایل استفاده از توییتر آنالایتیکس
تولید محتوای بهتر
با محدودیتی که تعداد کارکترهای هر توییت در توییتر دارد یعنی 280 کارکتر , ما به شما پیشنهاد میکنیم توییت های خود را بسیار کوتاه و جذاب منتشر کنید و در توییت های خود از عکس های با کیفیت و ویدئو استفاده کنید تمایل کاربران برای دیدن این توییت ها بیشتر است. Twitter Analytics همیشه میتواند به شما کمک کند بدانید که مخاطبانتان واقعا چه نوع محتوایی را دوست دارند تا شما هرچه بهتر محتوای خود را تولید کنید.
زمان مناسب برای توییت
توییتر آنالیتیکس میتواند به شما کمک کند که بدانید در چه زمانها و چه روزهایی پستهایتان بیشترین بازخورد را از سمت کاربران داشته . بعد از مدتی کم کم میتوانید بدانید که دنبال کننده های شما در چه زمانی آنلاین هستند تا دقیقا در همان زمانها توییت کنید.
شناخت بهتر مخاطبین در توییتر
برای شما که در بازریابی دیجیتال فعالیت میکنید بسیار شناخت مخاطبین اهمیت دارد اینکه در چه رده سنی و چه علایقی دارند و یا محل زندگی آنها .در توییتر آنالایتیکس بسیاری از این اطلاعات وجود دارد .
بازاریابی موفق با توییتر آنالایتیکس
ابزار Twitter Analytics به شما میگوید که چه فعالیتی در بازاریابی شما جواب میدهد یا تاثیر منفی دارد . Top Tweet های شما میزان درست بودن کارتان را به شما نشان میدهد ، و از طرف دیگر توییتهای ضعیفتر اشتباهاتتان را به شما نشان میدهد. برای گرفتن بهترین نتایج، در زمان انتشار توییت خود همیشه تجربیات قبلی را در نظر داشته باشید.
نکته هایی برای توییت بهتر :
- سعی کنید اطلاعات پروفایل خود را کامل کنید.
- نکات امنیتی را در حسای کاربری خود رعایت کنید.
- حداقل روزی 4 توییت به اشتراک بگذارید تا فعالیتتان دیده شود.
- در صفحات کاربران وارد شوید و به تعامل با دوستانتان بپردازید.
- از نظر سنجی استفاده کنید.
- همواره در توییت کردن خلاق باشید و در تبلیغات خود از دیگران کپی نکنید.
- از عکس ها و فیلم ها در توییت های خود استفاده کنید.
حرف آخر:
امروزه در این بازار دیجیتال مارکتینگ استفاده از شبکه اجتماعی توییتر بسیار مفید است چرا که هم مخاطبین بالایی دارد و هم کار با آن بسیار راحت و ساده است .باید حواستان کاملا به نحوه کار و توییت هایی که در آن میگذارید باشد . موقعیت شما در این شبکه ها بسیار حساس است با کوچکترین اشتباه اگر مخاطبان در توییتر نسبت به شما ذهنیت منفی پیدا کنند، بسیار سخت میتوان رضایت آنهارا جلب کرد..
برای کسب بهترین نتیجه،حتما از ابزار توییتر آنالایتیکس استفاده کنید و از تاثیر آن در کارتان غافل نشوید.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1397/11/13
- زمان: 12:48
- نظرات: 5
5 نظر در مورد این مطلب
خیلی ممنون از ین مطلب مفیدتون واقعا با راهکارهای جدیدی آشنا شدم
من تا حالا فکر میکردم توییتر هم یه چیزی مثل اینستاگرامه فقط میشه داخلش پست گذاشت، چقدر امکانات داشت که من خبر نداشتم.
قدرتمند ترین شبکه اجتماعی و پر بازدید به نظرم همین توییتر هست و میتونه تو حوزه دیجیتال مارکتینگ ازش به طور گسترده استفاده بشه
یکی از قدرتمندترین و بزرگترین شبکه های اجتماعی است و یکی از ابزارهای تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.اگر شما هم در این بازار بزرگ دیجیتال سهمی دارید با نوشتن متن های کوتاه و تبلیغاتی خود و استفاده از هشتگ های قدرتی که تمام کاربران در توییت خود از آنها استفاده میکنند میتوانید تعامل خوبی با کاربران دیگر ایجاد کنید
به نظرم توییتر بهترین شبکه اجتماعی دنیاست و همین محدودیت کاراکتر چیزی هست که خیلی جذابش کرده. خیلی وقتا پست های بلندی که افراد تو شبکه های اجتماعی میزارن حوصله خواننده رو سر می بره اما در توییتر کاربر باید پست خودش رو کوتاه کنه و تمام منظور رو تو همون پست کوتاه مطرح کنه. البته بگذریم از اینکه یه سری از ایرانی ها فکر میکنن کسایی که تو توییتر فعالیت می کنن خیلی لاکچری تر و با فرهنگتر هستن