برای ساخت و موفقیت یک برنامه موبایل فقط داشتن یک ایده کافی نیست . شما میتوانید بهترین ایده را داشته باشید ولی ممکن است نتیجه مورد نظر را بدست نیاورید.در این مقاله به نکات مهمی که میتواند به موفقیت برنامه موبایل شما اشاره میکند.
گرچه ویژگی های فنی زیادی وجود دارد که شما باید آن را در هنگام ساخت برنامه رعایت کنید که تاثیر بسزایی در موفقیت برنامه دارد .
در مقاله "راه های افزایش دانلود اپلیکیشن موبایل" به تعدادی از نکات کلیدی اشاره کرده ایم .
یک کار را به بهترین نحو ممکن انجام میدهد
ویژگی یک طراحی اپلیکیشن خوب این است که کاری که ازش انتظار میرود را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد .خیلی از برنامه ها ویژگی ها و امکانات زیادی دارند ولی متاسفانه در هیچ کدام از آنها به خوبی عمل نمیکنند.
گرچه انجام یک کار به تنهایی کافی نیست و باید بتواند آن کار را به سرعت انجام بدهد و سرعت بارگذاری برنامه بالا باشد . این روز ها کاربر زمان و حوصله اینکه دقیقه ها صرف منتظر ماندن برای بارگذاری یک برنامه بشود را ندارد و میخواهد هرچه سریع تر به خدماتی که احتیاج دارد برسد .
چطور میتوانیم یک اپلیکیشن خوب پیاده سازی کنیم ؟
داشتن چنین اپلیکیشنی فقط دانش کد نویسی احتیاج ندارد و جنبه های زیادی را باید پوشش بدهید.
مخاطبین را بهتر بشناسید
مشخص کردن مخاطب هدف مهمترین بخش ساخت یک اپلیکیشن است .ولی البته کار آسانی نیست و باید زمان زیادی بگذارید و تحقیق کنید . در مرحله اول دسترسی شما به یک سری نتایج آماری میتواند کار شما را بسیار جلو بیاندازد ولی در صورتی که دسترسی نداشته باشید باید برگه های نظر سنجی آماده کنید و آماری مرتبط به کاربرد برنامه بدست بیاورید.خوبی انجام نظرسنجی این است که شما ممکن است با نتایجی مواجه شوید که تا قبل از آن اطلاعی نداشتید و حتی ممکن است متوجه دیگر نیاز های مخاطبین و مشتریان بشوید.
تحقیقات شما میتواند فقط محدود به مخاطبین نباشد و باید در مورد برنامه های مشابهی که در بازار موجود است نیز اطلاعاتی جمع آوری کنید تا از نحوه و شیوه عملکرد آنها مطلع شوید و تغییراتی در برنامه موبایلی که میخواهید به بازار ارائه بدهید ایجاد کنید تا لزوما مشابه بقیه برنامه ها نباشد.
نیاز مخاطبین
گاهی مشخص کردن اینکه دقیقا چه گروهی از مردم نیازی به چنین برنامه ای دارند کار آسانی نیست ولی راه هایی وجود دارد که میتواند شما را در این پروسه کمک کند . تصور کنید که شما برنامه ای دارید که خدمات نگهداری کودک ارائه میدهد . پس مخاطب شما خانواده هایی هستند که فرزند خردسال دارند. اگر نمیتوانید دقیقا مخاطب هدف را مشخص کنید نشان دهنده این است که هنوز باید روی برنامه و کاربرد آن فکر کنید .
ولی این کافی نیست . باید عمیق تر بررسی کنید و به جزییات دقت کنید . در مثال ارائه خدمات نگهداری کودک میتوانید وارد جزییات شوید و برای مثال خانواده هایی را در نظر بگیرید که مادر و پدر هر دو شاغل هستند و درآمد قابل توجهی دارند و زمان کافی برای نگهداری از کودک ندارند.
نکته بعدی که باید در برنامه شما رعایت شود این است که به چه طریق میتوانید بیشتر اعضای آن گروه را تشویق به استفاده از خدمات این برنامه کنید .بعد از اینکه خود را به جای مشتری قرار دادیم و از انتظارتش باخبر شدیم زمان آن فرا رسیده که تمامی اطلاعات آنها اعم از سن ، محل زندگی و تحصیلات آنها را مشخص کنیم .
استراتژی بازاریابی را مشخص کنید
خب در حال حاضر از مشتریان و نیاز های آنها با خبر هستید و زمان آن رسیده که یک استراتژی بازاریابی قوی برنامه ریزی کنید تا از آن طریق برنامه را به مخاطبین بشناسانید . مشخص کردن یک استراتژی قوی بسیار مهم است زیرا اگر درست برنامه ریزی شود ، میتواند به ازای تمامی هزینه هایی که برای جذب مشتری میکنید ، سود آور باشد و نتیجه دلخواهی که میخواهید بدست بیاید .
در مثال ارائه خدمات نگهداری کودک ، شاید یکی از بهترین تکنیک بازاریابی برای این گروه ، تبلیغ در بیلبورد بزرگراه ها و فعالیت در شبکه اجتماعی پرطرفداری مانند اینستاگرام باشد .پس باید تکنیک را با توجه به مخاطب هدف پیاده سازی کنید .
زمان راه اندازی اهمیت دارد
فاکتور دیگری که اهمیت دارد ، زمان راه اندازی و معرفی برنامه به بازار اپلیکیشن های موبایل است . آیا برنامه شما برای فصل خاص مناسب است ؟ در مثال ارائه خدمات نگهداری کودک بهترین زمان معرفی برنامه به بازار میتواند آغاز تابستان باشد زمانی که کودکان دیگر به مدرسه نمیروند و از ساعات اولیه صبح احتیاج به نگهداری دارند .پس زمان انجام تحقیقات برای برنامه ، باید به چنین نکاتی نیز توجه شود. تبلیغات و بازاریابی برای بازار هدف برنامه ، مهم ترین کار شما خواهد بود . باید در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی که مخاطبین هدف شما با آنها سر و کار دارند حضور گسترده و فعالی داشته باشید . البته این تمام کاری که باید انجام بدهید نیست ، بلکه باید به متخصصین بازاریابی در این حوزه بروید و از بلاگ های این حوزه درخواست مطلب سفارشی بکنید .
اپلیکیشن اعتیادآور بسازید
منظور از اعتیاد آور این است که برنامه شما باید بتواند با صدها برنامه ای که روزانه به بازار اپلیکیشن های موبایل ارائه میشود ، رقابت کند و مخاطب را به استفاده روزانه از برنامه تشویق کند و دلیل و ارزشی به مشتری ارائه کند تا هر روز به سراغ برنامه بروند .
• همگام با اتفاقات روز باشد
روزانه اتفاقات و ترند های جدیدی در زندگی مردم در حال رخ دادن است . و خیلی از این ترندها منجر به تغییراتی در انتظارات مشتری از برنامه میشود و اپلیکیشن شما باید توانایی و انعطاف کافی برای پیش رفتن با ترند ها را داشته باشد .
در مثال خدمات نگهداری کودک زمانی پیش می آید که خانواده ها برای گردش های شبانه و رفتن به رستوران ها ترجیح بدهند کودکان را نبرند ، پس باید برنامه شما خدمات نگهداری از کودکان در شب را نیز اضافه کند
• در شکل ظاهری برنامه بازنگری کنید
شکل ظاهری تاثیر زیادی در جذب مخاطب و افزایش دانلود برنامه دارد . خیلی ها فقط با دیدن آیکون برنامه تشویق به دانلود و حتی استفاده از خدمات میشوند . مسلما هزینه ای که صرف طراحی یک لوگو و آیکون حرفه ای گیرا میکنید ، سود زیادی برای برنامه در پی خواهد داشت .
• از نظر فنی باید بهترین باشد
اگر برنامه شما قرار است روی بعضی از پلتفرم ها و موبایل ها خوب کار کند و روی بعضی های دیگر نه ، بهتر است که اصلا برنامه را منتشر نکنید . خود را به جای مشتری قرار بدهید و ببینید که آیا به استفاده از برنامه ای که خوب کار نمیکند ادامه میدهید یا نه ؟ آیا برنامه شما حجم زیادی از باتری و سی پی یوی گوشی را مصرف میکند ؟ میزان مصرف اینترنت برنامه چه طور است ؟ زمان بارگذاری برنامه چند ثانیه است ؟ شاید سال های گذشته این چنین بحث هایی مطرح نبوده ولی در حال حاضر که رقابت زیادی وجود دارد ، باید تمام جنبه های فنی کار را در نظر بگیرید.
• همراه با ایده های جالب باشد
مردم به دنبال استفاده از خدمات جدید و جالب هستند و از روزمگی و تکرار خسته میشوند . پس باید به دنبال راهی برای به روز رسانی های جذاب باشید تا بتوانید مخاطب را در کنار خود نگهداری دارید .
مفهموم USP
تمامی نکاتی که اشاره کردیم در نهایت منجر به این میشوند که برنامه شما یو اس پی و یا همان نقطه فروش منحصر به فرد قوی داشته باشد . نقطه فروش قوی باعث میشود برنامه شما در میان رقیبان در جایگاه برتری به ایستد و موجب تمایز شما از دیگران میشود . زمانی که USP محصول را مشخص کردید ، زمان آن است که آن را برای مشتری توضیح بدهید و او را متقاعد به استفاده از خدمات برنامه کنید .
اما چطور به این مفهوم میشود دست پیدا کرد ؟
• در مورد رقیبان تحقیق کنید.
نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنید ، هزینه خدمات برنامه رقیب را با برنامه خود مقایسه کنید ، امکانات و ارزش های برنامه را مشخص کنید و تجربه کاربران در مورد برنامه رقیب را نیز باید بررسی کنید.
• ویژگی های منحصر به فرد اپلیکیشن خودتان را مشخص کنید.
کدام ویژگی برنامه شما ، باعث میشود مخاطب به استفاده از خدمات شما تشویق شود ؟ چه فاکتوری در برنامه شما ، مخاطب را شگفت زده میکند ؟ چه ویژگی کاربر را به استفاده مجدد از برنامه شما تشویق میکند ؟
تحقیق کردن و مشخص کردن پاسخ این سوال ها ، قطعا ارائه برنامه به کاربر متقاعد سازی او را برای شما راحت میکند.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1397/08/06
- زمان: 13:25
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب