آیا شبکه های اجتماعی بر سئو سایت تاثیر دارد؟
برای اینکه تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت را درست متوجه شویم بهتر است که یک فلش بک کوتاه به سال 2010 بزنیم.زمانی که تازه زمزمه های تاثیر شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی وب سایت ها بلند شده بود.
دقیقا همان موقع بود که متخصصین سئو یکسری مقالات درباره تاثیر شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مدیا بر وبسایت ها منتشر کردند.البته باید گفت که این کار در زمان خودش بسیار تازگی داشت چرا که سئو کارها از دیگر روش های بک لینک سازی و لینک بیلدینگ استفاده میکردنند و اصلا توجهی به شبکه های اجتماعی نداشتند. با توجه به اینکه گوگل بهطور رسمی درباره بهروزرسانیهای خود اطلاعرسانی نمیکرد، در آن زمان یک سوال بسیار مهم برای سئو کاران به وجود آمد:
آیا تمامی موتورهای جستجوی معروف از شبکه های اجتماعی برای رتبه بندی سایت ها استفاده میکنند؟
نتیجه کارشناسان سئو در آن زمان نشان میدهد که فیس بوک آنچنان استفاده نشده و تاثیری ندارد اما در مقابل در شبکه اجتماعی توییتر, ریتوئیت شدن توسط کاربران یکی از راهای لینک سازی شناخته شده است .
اما امروزه تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو چگونه است؟
بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
در اینکه شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار بالایی بر سئو سایت ها دارند هیچ شکی نیست اما در میزان تاثیر سیگنال های شبکه های اجتماعی در رتبه بندی سایت ها سوالاتی به وجود می آید.
در این باره متخصصین سئو بسیار مطالعات و تحقیقات گسترده ای داشتند که فارغ از تفاوتهایی که در نتایج آنها وجود دارد، روشن است که اهمیت این سیگنالها از شبکه های اجتماعی در طول زمان افزایش یافته است. در نتیجه الان با چند پرسش اساسی مواجهیم:
چگونه شبکه های اجتماعی باعث بهبود رتبه سایت میشوند؟
به اعتقاد من شبکه های اجتماعی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر رتبه سایت ها در موتورهای جستجو تاثیر دارند تاثیرات مستقیم مانند:
- تعداد افرادی که کسب و کار شما را در فیسبوک لایک میکنند
- تعداد افرادی که پست شما را به اشتراک میگذارند
- تعداد فالوئرهای شما در شبکه توئیتر
- تعداد توئیت هایی که نام تجاری شما را منشن کرده یا لینک وبسایت شما را در آن قرار میدهند.
و اما تاثیرات غیر مستقیم :
- افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر
- بالارفتن رضایت کاربران و مشتریان
- کاهش نرخ بانس ریت
- افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت
اما در اینجا ما میخواهیم درباره تاثیرات غیر مستقیم شبکه های اجتماعی صحبت کنیم:
افزایش Inbound Link
یکی از بیشترین تاثیرات شبکه های اجتماعی تولید inbound link است که این افزایش ناشی از بازدید آنلاین میباشد.این لینک های ارجاعی در واقع لینک هایی هستند که در بین محتواهای سایت های دیگر به سایت شما داده میشود و از نطر موتورهای جستجو و گوگل بیشترین ارزش را در میان لینک سازی ها دارد چرا که بیشتر کاربران برروی همین لینک ها کلیک کرده و از سایت شما بازدید میکنند.
زمانی که نام برند شما در دنیای وب پخش شود احتمال درج لینک سایت شما در دیگر وب سایت ها بسیار بالا میرود همانطور که میدانید، لینکها همچنان مهمترین و با ارزشترین معیار موتورهای جستجو برای رتبهبندی محسوب میشود.
رضایت کاربران و مشتریان
تمامی شرکت ها و کسب و کارهای معتبر امروزه از شبکه های اجتماعی برای ارتباط بیشتر با مردم و همچنین ارائه خدمات خود استفاده میکنند .برای آنها جذب کاربر از شبکه های اجتماعی بسیار مورد اهمیت قرار دارد.دسترسی آسان کاربران به شرکت ها از طریق شبکه های اجتماعی میتواند موجب حس اعتماد و اطمینان در مخاطب و همچنین منجر به وفاداری مشتریان شود
در حال حاضر بیشتر کسب و کار ها و خدمات آنلاین کشور خودمان هم در شبکه های اجتماعی فعالیت بالایی دارند.از دیجی کالا گرفته تا خرید و فروش های مردم های عادی در منزل.کافیست در یکی از شبکههای اجتماعی توئیتر، فیسبوک، لینکدین یا اینستاگرام حساب کاربری داشته باشید. همین! تیم پشتیبانی این کسب و کارها مطمئناً در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.
برخی از کارشناسان سئو بر اساس تجربه ای که در تبلیغات اپل دیده اند به این اعتقاد دارند که نطر مثبت کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و میزان مثبت بودن این نطرات تاثیر بالایی بر رتبه بندی وب سایت ها دارد .اگر واقعاً این چنین باشد، بعید نیست که گوگل از این اطلاعات برای رتبهبندی منطقهای وبسایتها نیز استفاده کند.
کاهش بانس ریت و بازدید دوباره سایت
مشتریان و کاربرانی که از شبکه های اجتماعی با یک برند و یا شرکتی کار میکنند و به آن برند اعتماد میکنند معمولا از مشتریان دائمی آنها میشوند و زمان بیشتری را با آنها صرف میکنند.در نتیجه میانگین افزایش بازدید و ماندن کاربران در سایت بالا میرود.
تعداد بالایی از سئوکارها معتقدند که نرخ پرش و یا بانس ریت بر روی رتبه وب سایت تاثیر بالایی دارد .با همه اینها ما معتقدیم که این مورد به طور مستقیم تاثیری برروی رتبه سایت ندارد .در مقابل، تحلیلها نشان میدهد که Time On Site میتواند بهعنوان یک معیار برای رتبهبندی جستجوها مورد استفاده قرار گیرد.
در واقع این معیار در مقایسه با بانس ریت از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و گوگل با اندازهگیری مدتزمانی که کاربر پس از کلیک بر روی یک لینک، دوباره به صفحه جستجو بازمیگردد و سپس با تجزیه و تحلیل عبارت جدید مورد جستجوی او مفید بودن مطالب یک سایت را تشخیص داده و نتیجه میگیرد که آیا وبسایت بازدید شده توانسته به کاربر پاسخ یا اطلاعات مناسب دهد یا خیر.
چه راهی برای تاثیر بیشتر شبکه های اجتماعی بر رتبه سایت وجود دارد؟
دقیقا مانند سئو در شبکه های اجتماعی نیز با دو بخش on-site و off-site مواجه هستیمو در هنگام حضور این شبکه های اجتماعی باید به تمام بخش های آنها توجه کرد.عناصر On-Site عبارتاند از:
- دکمه Share (برای به اشتراکگذاری آسانتر مطلب )
- دکمههای اتصال (مانند Like صفحه در فیسبوک، Follow در توئیتر و لینکدین و ...)
بخش Off-Site نیز عبارتاند از:
- صفحه فیسبوک
- حساب توئیتر
- صفحه لینکدین
- حساب کاربری پینترست
- حساب کاربری یوتیوب و ...
در هنگام حضور در این شبکه های اجتماعی باید مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:
- حساب های کاربری خود را با نام شرکت و یا برند خود ایجاد کنید.هرچه در شبکه های اجتماعی بیشتر کسب و کارتان را ثبت کنید لینک های بیشتری را دریافت میکنید هرچند میزان تاثیر این لینک ها اصلا یکسان نیستند.اما خوب حتما میدانید که هر شبکه اجتماعی مخاطبان مربوط به خود را دارد. برای مثال امروزه اینستاگرام بیشتر پذیرای جوانان است این در حالی است که فیسبوک فضایی مبتنی بر متن دارد و مورد علاقه افراد میانسال است.
- یک وبلاگ یا وبسایت برای کسب و کار خودبسازید بهطور منظم حداقل هر هفته یک مطلب در آن قرار دهید. فعالیت وبلاگ به شکلی که بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرد، باید روزانه و بهطور منظم باشد. به یاد داشته باشید که صرفاً ساختن یک وبلاگ و فعالیت روزانه در آن اهمیت ندارد، بلکه باید از مفید، با ارزش و غیرتکراری بودن مطالب آن نیز اطمینان داشته باشید.
- اگر زمان کافی برای مدیریت شبکههای اجتماعی خود ندارید بهتر است فردی را برای این کار استخدام کنید. به نظر میرسد کارشناس شبکههای اجتماعی یکی از شغلهای پررونق چند سال آینده خواهد بود. در حال حاضر، آگهیهای فراوانی برای استخدام افرادی با این مهارت در فضای مجازی مشاهده میکنید. همچنین، اگر از بودجه کافی برای پرداخت حقوق این افراد برخوردار نیستید میتوانید از کارآموزان برای این کار استفاده کنید. امروزه، بسیاری از دانشجویان با شبکههای اجتماعی بهخوبی آشنا هستند و با کمی آموزش میتوانند تا حدودی فعالیتهای مرتبط با شبکههای اجتماعی کسب و کار شما را انجام دهند.
- محتوای On-Site و Off-Site خود را با یکدیگر هماهنگ کنید. برای مثال هنگامی که در وبلاگ خود پُستی منتشر میکنید با یک چکیده کوتاه به همراه لینک و عکس آن را در شبکههای اجتماعی خود قرار دهید. در مقابل، خوانندگان وبلاگ یا وبسایت خود را نیز تشویق کنید تا با کلیک بر روی دکمههای Like یا Follow شما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند. افزون بر این، قرار دادن دکمه Share در جایی با دید مناسب، میتواند به انتشار محتوای شما در توئیتر، فیسبوک و گوگل پلاس کمک کند. به یاد داشته باشید از عکسی مناسب و باکیفیت و مرتبط برای پستهای شبکه اجتماعی خود استفاده کنید.
آینده این سیگنال ها چه میشود؟
حتما میدانید که گوگل از به روز رسانی های خود آمار دقیقی منتشر نمیکند اما چیزی که از نتایج امر معلوم است نشان میدهد که سیگنال های شبکه اجتماعی به یک شکل جدید از لینک در الگوریتم های گوگل در نتایج رتبه بندی سایت ها تبدیل شده است.ما نمیدانیم که ارزش این لینک ها چقدر است و اطلاعاتی از ارزش این لینک ها در دست ما نیست اما انتظار ما این است که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم سیگنال های شبکه های اجتماعی حتی از لینک ها و بک لینک سازی ها نیز بیشتر باشد.
کلام آخر:
.همانطور که میدانید جمعیت روی کره زمین به 7.4 میلیارد میرسد که از این جمعیت حدود 2.8 میلیارد آنها به طور فعال در شبکه های اجتماعی حضور دارندو با توجه به زیاد شدن این تعداد و بالارفتن تعداد کاربران به نظر میرسد که سیگنال های شبکه های اجتماعی در آینده تاثیر خیلی بیشتری در رتبه بندی وب سایت ها دارند.
افزون بر این، سن، سلیقه و ویژگیهای رفتاری کاربران در شبکههای اجتماعی مختلف و حتی در مناطق جغرافیایی گوناگون با یکدیگر متفاوت است. برای مثال امروزه کاربران ایرانیِ فیسبوک عمدتاً از طیف سنی جوان و میانسال هستند و کمتر کاربر نوجوان در میان آنها مشاهده میشود. همچنین، کاربران ایرانی این شبکه، برخلاف گذشته، مدت زمان زیادی را در صفحات دوستان خود میگذرانند و کمتر به صفحات فروشگاهی یا تبلیغاتی توجه میکنند.
در حقیقت، پس از روی کار آمدن اینستاگرام و پیامرسان تلگرام، بار محتوای تجاری و تبلیغاتی در ایران به این دو اپلیکیشن منتقل شد. با این وصف، حضور در تمام شبکههای اجتماعی میتواند بهنوعی موجب افزایش سودآوری شما شود.
- نویسنده: سارا کاویانی
- تاریخ: 1398/01/19
- زمان: 13:02
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب