با ظهور شبکه های اجتماعی و نفوذ انکار نشدنی این شبکه ها در ساختار های اجتماعی شاهد نقش پر رنگ آنها در تجارت الکترونیک نیز هستیم. ساختار کلی شبکه های اجتماعی به صورتی شکل گرفته است که افراد توسط رابطه های مختلف دوستی احساسی سرگرمی و یا مالی و تجارتی به یکدیگر مرتبط میشوند. عدم محدودیت در شبکه های اجتماعی موجب شده تا موج گسترده ای از افراد در رده های سنی مختلف به عضویت این شبکه ها دربیایند. نقش شبکه های اجتماعی در گسترش تمایلات ، نوآوری ها و رفتار ها موجب شده است تا صاحبان مشاغل و کسب و کار ها متنوع و وب سایت های فروشگاهی برای پیشبرد تجارت الکترونیک خود به این شبکه ها متوسل شوند. در این مقاله قصد داریم تا اهمیت شبکه های اجتماعی را در تجارت الکرونیک مورد بررسی قرار دهیم:
رونق تجارت الکترونیک توسط شبکه های اجتماعی
امروزه مشتریان به طور چشم گیری خود را هم راستا با فن آوری ارتباطی دنیا تغییر میدهند. طی تحقیقاتی که اخیرا توسط موسسات تحقیقاتی مختلف تهیه شده است ، میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر خرید و فروش های اینترنتی چشم گیر بوده است. Facebook و Pinterest در این بررسی ها عمده ترین نش را داشته اند. در سال های اخیر توسط آگهی های پست شده در این دو شبکه اجتماعی خرید و فروش های اینترنتی بسیاری شکل گرفته اند. خرده فروشی های آنلاین توانته اند جای خود را در این شبکه ها بین افراد روز به روز پر رنگ تر کنند. آمار نشان دهنده ی درآمد های میلیارد دلاری است که این رقم نشان از قدرت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک است چرا که از سال 2012 تاکنون این رقم رشد 60 درصدی داشته است. در نتیجه شبکه های اجتماعی تحولی عظیم را در عرصه کسب و کار و بازاریابی اینترنتی را به وجود آورده اند. با گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی و جایگاه محکمی که در بین افراد جامعه پیدا کرده اند جانی تازه را به تجارت بخشیده اند.
استراتژی های بازار یابی الکترونیک از طریق شبکه های اجتماعی
برای درگیری رسانه اجتماعی به عنوان ابزاری در بازاریابی الکترونیک دو استراتژی وجود دارد:
روش منفعل: در این روش شبکه های اجتماعی به عنوان منبعی مفید برای اطلاعات بازار و صدای مصرف کننده ها تلقی میشود. بلاگ ها تالار های گفتگو و گروه ها بستری میشوند جهت اشتراک گذاری نظرات و پیشنهاد ها درباره ی برند ها محصولات و خدمات مختلف که تولید کننده ها و شرکت ها میتوانند صدای مصرف کننده ها و مشتری های خود را بشنوند و و نظرات را بر محصولات و یا خدمات خود اعمال کنند.
روش فعال: گوشی های هوشمند به عضو جدایی ناپذیر خانواده ها تبدیل شده اند و اغلب مردم بیشتر اطلاعات خود را از طریق همین گوشی ها به دست می آورند. همین موضوع باعث شده است تا شبکه های اجتماعی ابزاری شود برای روابط عمومی و بازاریابی مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده که بسیار مورد توجه هر دو قشر قرار گرفته است.
- نویسنده: مژگان حیدری
- تاریخ: 1397/03/06
- زمان: 12:54
- نظرات: 0
0 نظر در مورد این مطلب